Om jag har flyttat in hos min flickvän, kan hon sedan kasta ut mig från lägenheten?

Hej tänkte höra har blivit tillsammans med en tjej betalar hälften av allt här hemma hos henne sagt upp min lght. Men nu hotar hon med att kasta ut mig. Kan hon göra de är ej skriven hos henne. Även fats jag betalat halva hyran och allt i 9 månader

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din flickvän är sambor och då blir Sambolagen aktuell.

Kan din flickvän kasta ut dig från lägenheten?

I det fall du och din flickvän skulle sluta vara sambor ska, om någon av er begär det, en bodelning göras där samboegendom fördelas lika mellan er, 8 § Sambolagen. Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag (saker till hemmet) som ni har skaffat för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Jag tolkar det som att din flickvän skaffade lägenheten som ni nu bor i innan ni blev tillsammans och att du under er relation har flyttat in hos henne. Om så är fallet så utgör lägenheten inte samboegendom då den inte skaffades för att ni gemensamt skulle bo i den. Då kan din flickvän tekniskt sett “kasta ut dig” eftersom lägenheten anses som hennes. Har ni köpt saker till hemmet under tiden ni har bott i lägenheten anses detta dock utgöra samboegendom och du har rätt till hälften av värdet för dessa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer får du gärna skicka in dessa frågor till oss!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare