Om min make/maka ärver egendom som enskild, förblir den då enskild eller kan jag hävda min rätt till den vid skilsmässa?

Hej! Min äkta hälft har ärvt ett hus som personlig egendom innan ansökan om skilsmässa skickades in. Nu ska vi skiljas och har inte något äktenskapsförord. I testamentet så står det så här :

Egendom skall utgöra arvtagares enskilda egendom. Arvtagare kan genom äktenskapsförord förordna annorlunda.

Förmodar att jag inte kan hävda min rätt till den, men vill ändå kolla. För i slutändan har ju jag varit med och betalat underhåll på huset, även fast hen har använt sina "egna" pengar.

Om i så fall måste jag göra anspråk på den innan skilsmässan gått igenom, eller är det när bodelningen görs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Tyvärr är det precis som du misstänker att egendomen utgör enskild egendom, då det står tydligt uttryckt i testamentet och det inte finns något äktenskapsförord som förändrar egendomens egenskap kan du tyvärr inte hävda din rätt till huset på något sätt då det blir din make/makas enskilda egendom (7 kap. 2 § p.3 Äktenskapsbalken).

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din frågeställning, annars är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta mig på elin.englund@lawline.se med eventuella följdfrågor!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare