Om rätten att publicera bilder på andra

Hej! Får man publicera bilder man tagit själv på kända människor, på tex Facebook och Instagram med offentlig inställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Möjligheten att ta bilder på andra samt publicera dessa ligger inom ramen för yttrandefriheten (se 2 kap. 1 § regeringsformen). Yttrandefriheten får dock begränsas, om det sker enligt lag (se 2 kap. 20-23 §).

De viktigaste lagarna som begränsar yttrandefriheten vad gäller publicering av bilder på andra är för det första "lag om namn och bild i reklam". Nämnda lag anger att om du tar en bild på någon får du som näringsidkare inte använda denna i reklamsammanhang, såvida inte personen samtyckt till detta (se 1 §).

För det andra finns det bestämmelser i brottsbalken som också begränsar hur du får använda bilder på andra, exempelvis olaga integritetskränkning i 4 kap. 6 c § som förbjuder spridning av bland annat bilder på någons helt eller delvis nakna kropp, bilder på någon som utsatts för brott eller som befinner sig i en mycket utsatt situation med mera.

Det finns vidare en bestämmelse i 4 kap. 6 a § brottsbalken som straffbelägger kränkande fotografering, det vill säga smygfotografering i dennes bostad, på toalett eller i omklädningsrum och liknande.

Med dessa begränsningar nämnda kan man alltså konstatera att utrymmet för att ta bilder på andra och publicera dessa är rätt stort. Om du till exempel ser en person på allmän plats och tar en bild av denne och sedan lägger upp på facebook, bryter du inte mot någon lag, oavsett om personen ens känner till att du tagit bilden eller inte. Detta under förutsättning såklart att något av ovanstående lagar inte blir tillämpliga.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare