Påtvingad ursäkt genom hot om åtal?

Om man har bevisning för att en arbetsgivare förtalat och förolämpat en annan person och kräver en ursäkt för det som denne sagt, och att om inte man får en ursäkt så kommer man gå vidare med ett åtal. Kan man själv bli åtalad för utpressning eller hot eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Mitt huvudsakliga råd:

Jag avråder starkt från att använda ett hot om åtal för att påtvinga en annan person till en handling, är det allvarligt nog att överväga ett åtal så skall du anmäla till polisen, inte hålla det över någons huvud och använda det till gagn för dig eller någon annan. Anmäl därför till polisen, eller släpp det hela.

Genomgång av potentiella brott:

För det första skulle ett hot om åtal kunna vara att anse som olaga hot, enligt 4 kap 4 brottsbalken, som säger att ifall man hotar någon med åtal för att tvinga dem till en handling, underlåtenhet eller att tåla något är det att anse som brott ifall tvånget är otillbörligt.

Vad som är att anse som otillbörligt avgörs fall till fall, det kan röra sig om att tvinga någon att ge en pengar eller hota att åtala någons familj, men det beror på. Att hota någon till att ge en ursäkt skulle kunna fall utanför, men det skulle även kunna räknas. Därav mitt råd.

För det andra skulle ett hot om åtal även kunna anses som utpressning, dock måste det utöver fylla ovan kriterier om att använda hotet om åtal till att tvinga någon till handling, tolerans eller underlåtenhet, så måste det även innebära en ekonomisk skada för offret och ekonomisk vinst för gärningsmannen enligt 9 kap 4 § brottsbalken.

Slutsats:

I den situation du beskriver skulle det rimligen inte falla under utpressning då det inte finns någon monetär överföring i situationen. Dock finns det utrymme för att det räknas som olaga tvång enligt 4 kap 4 § brottsbalken. Därmed avråder jag från att hota någon till att ge en ursäkt. Man kan alltid be om en ursäkt, men hot om åtal skulle kunna leda till att man själv åtalas för brott.

Om det är allvarligt är det därför bäst att anmäla till polisen utan att hota personen om åtal.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare