Påtvingat sex är straffbart

Hej !

jag vill ställa fråga om sexuellt utnyttjande som rör min gamla skolkamrat.... När var hon yngre och tillfrågad om hon gav samtycke till sexuella umgängen trots hon sagt nej 3 gånger så till slut att hon var tvingad att ha sex 3 gånger så det räknades som olagligt att tvinga nån till ha sex umgängen trots nej ? Jag förklarade hela för henne att hon sagt nej som var helt rätt så nej är alltid nej. men killen hade begått brott som sexuell utnyttjande med påtvingad övertalning - är det straffbart ? Som räknas svar: Ja eller hur ? Jag har förklarat hela för henne att det är inte hennes eget fel så hon lever och mår bra idag men inuti ganska sårbart. Killen hade haft problem under sin uppväxt och förstod inte följderna av det helt , Numera han har ganska tufft som lever han lär numera.

Vänliga hälsningar !

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Ja, att utsättas för en sexuell handling mot sin vilja är ett så kallat sexualbrott. Det är straffbart att tvinga någon att ha sex mot ens vilja.

Det finns lagar om sexualbrott i Brottsbalkens 6:e kapitel som du hittar här. Är den sexuella handlingen inte allvarligt kränkande så blir man dömd för sexuellt tvång. Om den sexuella handlingen däremot är allvarligt kränkande blir man dömd för våldtäkt. Strafflängden för sexuellt tvång beror på hur grov den sexuella handlingen var, men ligger mellan fängelsestraff i lägst 6 månader till högst 6 år.

Du är en bra vän som finns där för din kompis och förklarar för henne att det inte är hennes fel, för det är det verkligen inte. Ett nej är alltid ett nej.

Om ni vill ha mer juridisk rådgivning kan ni mejla info@lawline.se.

Fortsätt vara en bra kompis och lycka till i framtiden!

Joéla EhnbergRådgivare