Polisen och socialtjänsten

Hej, En anmälan om misshandel ledde till en anmälan till socialtjänsten från polisen. Polis & åklagare har lagt ner förundersökning och konstaterat att inget brott har begåtts. Saken i fråga handlar om en fysisk situation mellan två sambos. Den ena parten hamnade i fyllecell. Barnen var vid detta tillfälle med en närstående och alltså helt avskilda från händelsen. Kan man motsätta sig fortsatt utredning hos Socialtjänsten eftersom själva grunden till soc anmälan nu är avklarat? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller utredningar av socialtjänsten så har polisen och andra myndigheter en skyldighet att anmäla till socialtjänsten enligt 14 kap 1 § socialtjänstlagen. Oavsett om de har lagt ner sin utredning har de alltså en skyldighet att meddela.

Det handlar även om olika utredningar, polisen utreder brott och socialtjänsten utreder situationen kring barnen. Att polisen lagt ner utredningen har emellertid inte någon påverkan på socialtjänstens utredning.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Mvh

Linus NilssonRådgivare