Preskriptionstid för våldtäkt

Hur långt tid efter en våldtäkt kan en kvinna anmäla den skyldiga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är kopplad till preskriptionstider för brott. När ett brott preskriberas innebär det att den misstänkte inte längre kan åtalas för brottet. Preskriptionstiden för brott regleras i 35 kap. brottsbalken. Längden på preskriptionstiden varierat beroende på hur långt straffet för brottet är.

Våldtäkt regleras i 6 kap. 1 § brottsbalken. Brottet våldtäkt är indelat i tre grader. För våldtäkt och våldtäkt som är att se som mindre grov stadgas en preskriptionstid på 10 år. Grov våldtäkt har en preskriptionstid på 15 år. Preskriptionstiderna skiljer sig alltså åt beroende på vilken grad av våldtäkt det är, men oavsett grad är den lägsta preskriptionstiden alltså 10 år (35 kap 1 §).

Preskriptionstiden räknas från den dag då brottet begicks. Men om brottet begicks mot en person som inte har fyllt 18 år så börjar preskriptionstiden räknas från den dag målsäganden fyller 18 år (35 kap 4 §).

En person kan alltså anmäla ett brott tills dess att det har preskriberats.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare