Presumtion för förskott på arv

Hej, Gåvor till barn förutsätts vara förskott på arv om inte annats skrivits. Hur är det med gåvor till barns maka/make eller sambo, räknas det också som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du mycket riktigt påpekar så föreligger en presumtion för att vad arvlåtaren under sin livstid gett en bröstarvinge skall anses vara ett förskott på arv, ÄB 6 kap. 1 §.

Presumtionen omfattar enligt lagtextens ordalydelse endast gåva till arvlåtarens bröstarvinge. Enligt ÄB 2 kap. 1 § är bröstarvingar en arvlåtares avkomlingar, dvs biologiska eller adopterade barn. Det framgår således att gåvor till barns make/maka eller sambo inte omfattas av presumtionen för att en gåva är ett förskott på arv i enlighet med ÄB 6 kap. 1 §.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare