Räknas magbilder som nakenbilder?

Hej Lawline! Jag undrar om det är olagligt att skicka bild på sina mage/midja/magrutor? Kan det räknas som en slags nakenbild ?? Skulle det kunna anses vara sexuellt ofredande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet räknas som brottet sexuellt ofredande (6 kap. 10 § 2 st. brottsbalken) (BrB).

Att skicka bild på en mage,midja eller sina magrutor är inte av tydlig sexuell natur. Däremot, beroende på hur bilderna ser ut, går det att diskutera om bilderna kan anses kränka mottagarens sexuella integritet. Det beror alltså helt på hur bilderna är tagna. Skulle det vara så att bilderna inte utgör sexuellt ofredande, kan man under vissa omständigheter istället göra sig skyldig till ofredande. Det innebär att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt gör sig skyldig till ofredande (4 kap. 7 § BrB).

För att vara på den säkra sidan bör man alltid fråga den som man tänkt skicka bilderna till, om de är okej med det eller inte.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare