FrågaFAMILJERÄTTFaderskap12/10/2014

Rätt att kräva DNA-test?

Hej! Jag har ett barn, och jag är ensamstående mamma. Pappa till barnen är inte skrivits in i några papper och har inte haft något att göra med barnet, nu vill han göra ett DNA-test. Min fråga är: måste jag acceptera detta test eller kan jag säga nej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den biologiska pappan har inte någon rätt att kräva att ett DNA-test ska genomföras. Detta beror på att svensk rätt inte tillåter s.k. positiv faderskapstalan, d.v.s. en man som påstår att han är är far till ett barn kan inte gå till domstol för att få detta fastställt. Det är bara barnet själv som kan driva en sådan process. Eftersom barnet är minderårigt kan även du som vårdnadshavare driva denna process för barnets räkning, men detta är alltså inte något som den biologiska pappan kan tvinga dig till.
Detta framgår av föräldrabalken 3 kap. 5 § som du hittar https://lagen.nu/1949:381#K3

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare