FrågaARBETSRÄTTSjuk 11/04/2018

Rätt till sjuklön utan sjukintyg?

Hej! En kompis arbetar på ett ställe, för att sjuklön ska betalas ut, kräver arbetsgivaren att han först lämnar in en skriftlig försäkran på att han har varit sjuk. Jag har läst Lag om Sjuklön, och arbetsgivaren verkar mycket riktigt ha rätt att kräva en sådan försäkran enligt 9§. Min fråga gäller dock paragrafens sista mening.

"Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran."

Vad innebär det här konkret? Min kompis arbetsgivare har en administrativ löneperiod som slutar den sista varje månad. Min kompis blev sjuk i slutet på mars och blev frisk först i början av april. Hans försäkran lämnades alltså in så snart han blev frisk, men efter det att lönerna redan spikats. Det innebär att sjuklönen inte kommer med på nästkommande lön som utbetalas i April, utan först på den lön som utbetalas i Maj. Har arbetsgivaren rätt att göra så med hänvisning till 9§?

Tack på förhand,

Joel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om kortare sjukdom finns i lagen om sjuklön (SjLL).

Sjuklöneperioden omfattar den första dagen då arbetstagaren blivit sjuk och sträcker sig 13 kalenderdagar (inte arbetsdagar), enligt 7§ SjLL. Den första dagen (karensdagen) får man ingen sjuklön och dag 2-14 får man 80% av lönen i sjuklön från arbetsgivaren.

Sjuklöneperioden börjar gälla från den dagen sjukanmälan gjordes hos arbetsgivaren. Hur en sjukanmälan görs beror på arbetsplatsen, det finns därför inget lagstadgat hur en sjukanmälan ska göras.

Arbetsgivaren har ingen skyldighet att utbetala sjuklön för tiden innan sjukanmälan gjordes, enligt 8§ första stycket SjLL. Undantag finns om arbetstagaren varit förhindrad från att sjukskriva sig.

Enligt 8§ andra stycket SjLL så kan en arbetsgivare kräva sjukintyg fr.o.m. den sjunde dagen för att man ska få fortsatt sjuklön. Annat får avtalas genom kollektivavtal, berörande hur arbetsgivaren har möjlighet att kräva intyg.

Din fråga
Din fråga berörande betydelsen av sista meningen i 9§ SjLL .
"Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran."

Denna mening syftar till att om inte sjukintyg lämnats är arbetsgivaren inte är skyldig att betala ut sjuklön efter sju dagar, enligt reglerna i 8§ SjLL.

Jag förutsätter att din kompis sjukanmälde sig den första dagen han var sjuk. Han är då berättigad till sjuklön fram tills den sjunde dagen, enligt 8§ SjLL. Efter sju dagar är hans arbetsgivare inte skyldig att betala ut sjuklön utan ett sjukintyg. Han går emellertid inte miste om sjuklönen, men arbetsgivare får hålla inne på sjuklönen för resterande sjukdagar ända tills att ett sjukintyg inlämnas.

Exempel
Om din kompis var sjukanmäld tre dagar innan lönen bestämdes, kommer han få ersättning för dessa nästkommande månad och resterande sjukdagar kommer att tas upp månaden därpå.

.

Jag hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare