Ringa narkotikabrott för 0,05ų/g bensoylekgonin

kan man bli dömd för drograttfylla och/eller ringa narkotikabruk om man har 0,05ų/g bensoylekgonin i blodet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det beror lite på omständigheterna. det måste bedömas att man brukat narkotika uppsåtligen, se narkotikastrafflagen 1§.

Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt än att man förbrukat narkotika så hålls man inte ansvarig. Narkotikastrafflagen 3§

När det kommer till drograttfylla så är det nolltolerans som gäller, man bli alltså dömd för 0,05 mikrogram/g. Lag om straff för vissa trafikbrott 4§ 2 stycket

För ringa narkotikabrott så räcker mängden 0,05 mikrogram/g om man tittar på praxis. I Svea Hovrätt Mål Nr B 1887-11 dömde man till ringa narkotikabrott för mängden 0,05 mikrogram/g.

Det som är viktigt för att döma till fördel för åtalet är att man kan peka på uppsåt, vilket inte verkar vara särskilt svårt då även bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad och inte särskilt förekommande i andra läkemedel eller dylikt.
I Göta Hovrätt mål Nr B 232-16 försökte en man hävda att han inte visste att han hade tagit kokain utan att en vän till honom hade lagt det i hans drink 2 dagar tidigare, analysen pekade på 0,05 mikrogram/g. Åklagaren påvisade dock att redan efter 1 dag så bör mängden ligga på 0,01 mikrogram/g och mannen blev således dömd för ringa narkotikabrott då han inte kunde bevisa att han icke uppsåtligen, efter att hans vän givit honom kokain, tagit kokain igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johan LucaRådgivare