Ringa narkotikabrott - möjlighet till inresa till USA och Nya Zeeland?

Hej, jag är dömd för ringa narkotika nyligen och fick betala böter, är det då omöjligt för mig att semstra till USA elr nya Zeeland? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad gäller inresa till USA
Sverige omfattas av något som kallas VWP (Visa Waiwer Program) vilket är ett amerikanskt system. Systemet innebär att medborgare från bland annat Sverige tillåter oss att resa in i USA som turister eller affärsresenärer och stanna upp till 90 dagar utan att behöva ansöka om visum. Dock krävs alltid ett inresetillstånd, ofta kallat för ESTA. Ett sådant tillstånd kan sökas via internet.
Innan ett ESTA inresetillstånd kan beviljas måste ett antal frågor besvaras. Du kommer bland annat att få svara på om du har blivit dömd för tidigare brottslighet. Narkotikabrott är dessvärre exempel på brottslighet som utgör ett hinder för att få ESTA beviljat. Således utgör domen om ringa narkotikabrott ett hinder för dig att beviljas ett inresetillstånd.

Men det finns ett annat alternativ, du kan ansöka om ett turistvisum via exempelvis den amerikanska ambassaden. Då görs istället en individuell bedömning och en tidigare dom utgör alltså inget direkt hinder för visum. Det görs en bedömning från fall till fall efter de omständigheter kring din dom som du kommer att få redogöra för. Sålunda finns det en möjlighet för dig att beviljas inresa till USA, trots domen, beroende på vad ambassaden beslutar.

Vad gäller inresa till Nya Zeeland
Vid inresa till Nya Zeeland måste svenska medborgare ansöka om visum. Om något fängelsestraff på över ett år inte har utdömts kommer visumet att beviljas. Således utgör din dom om ringa narkotikabrott inte något hinder för dig att beviljas ett visum till Nya Zeeland.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Lycka till!

Vänligen,

Josefin LindRådgivare