Sambo har inte betalat för möbler, har man ändå rätt till hälften?

Hur funkar sambolagen om killen har haft jobb och betalat precis allt?

Tjejen har varit arbetslös i många år och har inte betalat nånting eftersom hon inte har haft nån inkomst.

Dom har bott i en hyreslägenhet och har 2 barn ihop.

Hon kräver nu hälften av alla möbler osv trots att hon hela tiden har fått bo gratis och aldrig behövt betala något för det har killen gjort.

Har hon verkligen rätt till hälften då?

Kan ju tillägga att killen hjälpt henne med flytt, möbler och alla skulder hos kronofogden åt henne.

Ändå är hon inte nöjd och vill bråka.

Tråkigt, för barnen kommer i kläm...

Jag tycker detta är konstigt, hon kan väll inte ha rätten till hälften då?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett sambopar separerar ska, om ena sambon kräver det, en bodelning göras och samboegendomen fördelas (8 § sambolagen). Som samboegendom räknas bohag som är införskaffat för att användas gemensamt (3 §). Möbler räknas som bohag (6 §). För att undvika att egendom ingår i bodelning kan ett samboavtal skrivas där parterna kommer överens om att t.ex. viss egendom inte ska ingå i bodelning (9 §).

Den som bäst behöver bostad eller bohag (i ditt fall möbler) t.ex. om en av parterna bor kvar med barn, kan överta de specifika föremålen men behöver då ersätta den andra sambon med samma värde i pengar (17 §).

Samanfattningsvis i ditt fall innebär det här alltså att om det inte finns ett samboavtal som undantar möblerna från bodelning och möblerna köpts in för att användas gemensamt ska värdet av möblerna delas lika mellan båda.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare