Samboavtal för bostad som skaffats för att sambo senare skulle flytta in i den

Hej! Jag är tillsammans med min pojkvän sedan 1,5 år. Under vårt förhållande köpte jag min första lägenhet som jag nu sålt och köpt ny. Det är enbart jag som utfört köpet. Lägenheten är skaffad för att bo i tillsammans. Jag har bott i den i ca två veckor, min kille flyttar in om ca två veckor men kommer att stå skriven på sin hyresrätt. Jag är också gravid i sjunde månaden.

Nu är min fråga om ett vanligt samboavtal mellan oss som reglerar att bodelning inte blir aktuell vid separation hindrar honom från att kräva del av bostaden. Alltså räcker ett vanligt samboavtal med två vittnen? Eller behövs något tillägg? Påverkar det faktum att jag är gravid saken? Jag vill alltså vid separation inte riskera att han kräver andel i lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lägenheten bör betraktas som samboegendom

Enligt sambolagen utgör bostad och bohag sambor har anskaffat för gemensamt bruk vad som kallas för samboegendom (3 § sambolagen). Egendom någon sambo ägde innan samboförhållandet inleddes, är som utgångspunkt inte samboegendom.

Även om ni, när du köpte lägenheten, möjligen inte var sambor i teknisk mening, kan bostaden ändå betraktas som samboegendom eftersom köpet skedde i nära anslutning till samlevnaden och avsikten varit att bostaden skulle användas gemensamt. Lägenheten du har köpt bör därför betraktas som samboegendom.

Samboegendom ingår i en bodelning och ska delas mellan samborna

Om ett samboförhållande upphör, ska det göras en bodelning mellan samborna. I bodelningen ingår all samboegendom, och denna ska delas lika mellan samborna (8 § sambolagen). Det innebär i sådant fall att lägenheten ska ingå i en bodelning, där samboegendomen ska delas lika mellan er.

För att hålla samboegendom utanför en bodelning ska ett samboavtal upprättas

Om du inte vill att lägenheten ska ingå i en eventuell framtida bodelning, ska du och din sambo upprätta ett samboavtal tillsammans, där ni kommer överens om att lägenheten inte ska ingå i en bodelning. Ni ska då i samboavtalet ange att lägenheten (och eventuell annan egendom om ni vill) ska hållas utanför en bodelning. Ni kan också i samboavtalet ange att ingen egendom, såväl sådan ni äger nu och som ska förvärvas i framtiden, ska ingå i en bodelning. Detta brukar i sådant fall beskrivas som att sambolagens regler om bodelning inte ska tillämpas på samboförhållandet.

Det räcker med ett samboavtal där ni anger något av detta, och det behövs i övrigt inga särskilda tillägg.

Övrigt om samboavtalet

Det är för övrigt inte nödvändigt med vittnen för att ett samboavtal ska bli giltigt. Det är tillräckligt att endast ni två känner till det. Däremot kan det ofta vara en god idé att ha vittnen till samboavtalet, för att säkerställa bevisning för dess existens.

Att du är gravid påverkar inte huruvida bostaden ska ingå i en bodelning eller inte.

Sammanfattning

För att lägenheten inte ska ingå i en bodelning och delas lika mellan dig och din pojkvän vid en eventuell separation, behöver ett samboavtal upprättas där det anges att lägenheten inte ska ingå vid en bodelning.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett samboavtal kan du kontakta Lawlines juristbyrå på 08-533 300 04 eller boka tid en jurist via Lawlines hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare