Sambor som köper bil

jag och sambo köper en bil tillsammans, vi går isär och hon vill behålla bilen. vad gör jag nu ? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När två sambor går isär ska endast bodelning ske om någon av parterna begär det, detta framgår av 8 § Sambolag (2003:376) (SamboL). Vid en bodelning ska den s.k samboegendomen fördelas mellan parterna. Med samboegendom avses bostad och bohag som införskaffats för gemensam användning, 3 § SamboL. Med bohag avses inre lösöre avsett för det gemensamma hemmet såsom möbler och hushållsmaskiner, 6 § SamboL. Alltså, vid en eventuell bodelning kommer bilen inte att ingå i bodelningen.

Istället blir frågan vem som ska anses äga bilen. Det framgår inte av din fråga, men i första hand är det den som är registrerad ägare till bilen som är berättigad till denna vid en separation, eftersom registreringen talar för ett visst ägandeförhållande. Om det är din före detta sambo som står som registrerad ägare av bilen skulle detta alltså tala för att hon äger bilen och att hon därför har rätt till den.

Det finns emellertid vissa undantag då dold samäganderätt kan anses föreligga och att den andre således har rätt till en del av värdet av bilen, trots att denna inte står som registrerad ägare, förutsatt att:

  • Bilen förvärvats med avsikt att under samboförhållandet användas gemensamt, och
  • Den sambon som inte står som registrerad ägare på något vis bidragit till köpet eller på annat sätt möjliggjort eller underlättat det.

Med tanke på att du skriver att ni förvärvat bilen tillsammans finns det stora skäl att anta att dold samäganderätt föreligger och att du trots att din före detta sambo kanske står som registrerad ägare, har rätt till en del av värdet av bilen. Är rollerna ombytta, och du står som registrerad ägare, är det istället din före detta sambo som ska visa att hon har rätt till en del av värdet därför att dold samäganderätt föreligger.

Kan ni inte komma överens skulle jag rekommendera dig att vända dig till någon av våra jurister, klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare