Särkullbarns efterarv efter uttagande av laglott

Hur beräknas särkullbarnens efterarv om de har begärt ut sitt laglott direkt efter sin fars dödsfall. Enligt inbördestestamente fördelas arvet efter lag efter att efterlevande maka har avlidit. Makarna har inga gemensamma barn, endast var sina 2 biologiska barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommer att använda mig av Ärvdabalken (1958:637), förkortat “ÄB”, för att svara på din fråga.

Enligt 3 kap. 1 § ÄB så tillfaller kvarlåtenskapen efter den avlidne till den efterlevande maken om någon sådan finns. Särkullbarn har dock rätt att ta ut sin arvslott direkt. Men som framgår av din fråga finns det ett testamente som säger att arvet ska lagenligt fördelas efter att den efterlevande maken avlidit. Särkullbarnen verkar däremot ha aktualiserat sina laglotter enligt 7 kap 1 & 3 §§ ÄB. Laglotten får inte inskränkas av testamente, och motsvarar hälften av den arvslotten som en bröstarvinge är berättigad till. Efterarvet beräknas då på den delen av arvslotten särkullbarnen ej fick ut direkt. Ett exempel:

Särkullbarn A ärver 100 000kr från dess pappa B. Enligt testamente ska arvet fördelas efter efterlevande make C dör. C har en förmögenhetsmassa på 150 000kr efter att bodelningen efter dödsfallet är färdig. A tar enligt lag ut sin laglott direkt, vilket motsvarar 50 000kr. Resterande 50 000kr får make C.
Efterarvet beräknas då som 50 000/(150 000 + 50 000) = 0,25. Det vill säga andelen efterarv A får blir en fjärdedel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare