Sexchatta med någon som ljuger om sin ålder?

Hur blir det om en 14-åring utger sig att vara 18 sexchattar med en 40-åring. Där 40-åringen frågar om hon verkligen är 18 innan själva sexchattandet börjar. Där 14-åringen är den drivande parten. 40-åringen tror att han chattar med en 18-åring.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta om det är olagligt för en 40-åring att sexchatta med en 14-åring som utger sig för att vara över 18 år. I mitt svar kommer jag att utgå från brottsbalken (BrB).

Vilka brott kan aktualiseras?

Att sexchatta med barn kan bryta mot flera olika bestämmelser i BrB. Skickar barnet en bild som man sparar kan man göra sig skyldig till innehav av barnpornografi enligt 16 kap. 10 a § 5 p. BrB. Främjar eller utnyttjar man att ett barn medverkar i sexuell posering kan man dömas för utnyttjande av barn för sexuell posering enligt 6 kap. 8 § BrB. Föreslår man en träff med barnet för att genomföra en sexuell handling kan man dömas för kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte enligt 6 kap. 10 a § BrB. Det är alltså svårt att redogöra för vilket specifikt brott det kan vara fråga om, det beror på vad sexhattandet utmynnar i och vad som förekommer under chattandet.

För brott krävs uppsåt eller oaktsamhet

Däremot kan man endast dömas till ansvar för brott om gärningen är förövad uppsåtligen eller, i de fall det är särskilt föreskrivet, av oaktsamhet (1 kap. 2 § BrB). För att kunna dömas för t.ex. innehav av barnpornografi krävs därför att gärningsmannen har uppsåt till att personen på bilden är under 18 år. För utnyttjande av barn för sexuell posering eller kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte räcker det dock med att gärningsmannen är oaktsam beträffande omständigheten att personen var under 18 år (6 kap. 13 § BrB).

Vad innebär det här?

Det är svårt att ge ett konkret svar på frågan, eftersom det beror på vad som menas med att sexchatta. För att kunna dömas till ansvar för barnpornografibrott krävs uppsåt till att personen i fråga är under 18, men för att kunna dömas för sexualbrott räcker det med att vara oaktsam för att straffansvar ska kunna aktualiseras. Om 40-åringen frågar om åldern kan det tala för att denne inte varit oaktsam, men om det finns andra omständigheter som starkt talar för att personen är under 18 år går det inte att ”läka” dessa omständigheter genom att fråga; ibland måste man räkna med att andra kan ljuga.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare