Sexualköp online

Sajten clips4sale.com är en samlingsplats för porrstudios på nätet, som säljer sexfilmer mot betalning. Vissa av dessa studios erbjuder att man via e-post kan skicka in ett manus, ett förslag på vad man vill se. Är det lagligt att skicka ett förslag på en film där två vuxna personer har sex med varandra, be studion frivilligt spela in detta och sedan köpa klippet när det ligger på deras ”kanal” för öppen försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som du beskriver i frågan faller under bestämmelsen 6kap 11§ Brottsbalken (BrB) om "köp av sexuella tjänster mot ersättning" och är förbjudet. Det innefattar även om den ersättningen ges till någon annan enl. 2:a st 6kap 11§ BrB. Straffet för brottet är böter eller fängelse i högst ett år.

Med begreppet sexuella tjänster avses alla sexuella handlingar som typiskt sett är avsedda att uppväcka eller tillfredsställa bådas eller enderas sexuella drift.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare