FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt01/02/2022

Ska jag förmånsbeskattas för företagets fritidsfastighet?

Hej!

Jag önskar köpa en utannonserad fritidsfastighet till mitt företag för att där ha verksamhet. Jag bor i närheten och kommer inte att ha fastigheten till annat än verksamhet.

Måste jag ändå betala förmånsvärde trots att jag inte kommer att bo där?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår det som att du planerar att köpa en fritidsfastighet genom ditt företag, för att företaget ska kunna bedriva verksamhet där. Jag tolkar vidare din fråga som om du ska förmånsbeskattas för fastigheten. Regler om förmånsbeskattning finns i inkomstskattelagen (förkortad IL).

Vad ska förmånsbeskattas?

Förmåner som man får på grund av utförd tjänst ska som huvudregel beskattas likt den lön man får (11 kap. 1 § IL). Exempel på vanliga förmåner är bilförmån, kostförmån och bostadsförmån. Om till exempel en arbetsgivare tillhandahåller en bostad åt sin arbetstagare som arbetstagaren inte betalar marknadsmässig hyra för, ska arbetstagaren ta upp marknadshyran till beskattning (61 kap. 2 § IL).

En grundförutsättning för förmånsbeskattning är alltså att förmånen erhålls på grund av ens tjänst i företaget. Om du inte är aktiv i det företag som ska köpa fritidsfastigheten är det därför inte aktuellt med förmånsbeskattning. I så fall kan i stället uttagsbeskattning bli aktuellt. Jag förutsätter ändå i fortsättningen att du är aktiv i företaget.

Dispositionsmöjligheten till fritidsfastigheter ska förmånsbeskattas

För att förmånsbeskattning ska bli aktuellt krävs det som huvudregel att förmånen har åtnjutits (utnyttjats). Exempelvis ska en vegetarian som erbjuds men tackar nej till animalisk mat inte förmånsbeskattas för kostförmån. Det finns dock flera undantag till denna huvudregel, och det är inte alltid helt klart vad som faktiskt gäller. När det kommer till just fritidsfastigheter har Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) slagit fast vissa undantag från huvudregeln.

I rättsfallet RÅ 2002 ref. 53 hade en anställd delägare i ett fåmansföretag haft möjligheten att under vissa sommarveckor disponera företagets fritidshus. HFD uttalade att den anställda ägaren skulle förmånsbeskattas för själva dispositionsrätten (möjligheten att nyttja fritidshusen i privat syfte). Om man faktiskt nyttjat fritidshuset eller inte var enligt HFD irrelevant. I rättsfallet HFD 2001 ref. 55 II slog domstolen vidare fast att detta gäller oavsett om fritidsfastigheten används i företagets verksamhet eller inte.

Mot bakgrund av dessa fall ska du alltså högst sannolikt ta upp fritidsfastigheten till förmånsbeskattning. Detta med anledning av att du som aktiv företagsägare kommer ha möjlighet att nyttja fritidsfastigheten privat. Jag förutsätter att fritidsfastigheten är utformad på ett sådant sätt att den kan nyttjas privat. Är det däremot är fråga om en fastighet med uteslutande kontors- eller lagerlokaler blir min bedömning motsatt. I sådant fall är den inte till någon nytta för dig privat, och behöver inte förmånsbeskattas.

Verksamheten på fastigheten påverkar förmånsvärdet

I samma rättsfall som jag nu nämnt slog HFD också fast att man vid värdering av förmåner måste göra en bedömning i varje enskilt fall. Eftersom jag inte har någon mer information än vad som framgår i din fråga kan jag inte göra någon ingående sådan bedömning i ditt fall. Däremot kan jag informera dig om de olika faktorer som påverkar bedömningen.

En utgångspunkt är att förmåner värderas efter marknadsvärdet (61 kap. 2 § IL). När det gäller fritidshus ser man till vad det hade kostat för en utomstående att hyra det aktuella huset under den period du har möjlighet att nyttja det kostnadsfritt. Du anses inte ha möjlighet att disponera fritidshuset när verksamhet bedrivs där, utan endast när det står tomt. Även omständigheter som hänför sig till dig personligen kan inverka på bedömningen. Om du till exempel äger en annan fritidsfastighet privat, eller bor utomlands under tiden då företagets fritidsfastighet kan disponeras, är ju förmånen inte av något vidare värde för dig personligen.

Sammanfattning

Om du som aktiv ägare i ett företag har möjlighet att nyttja företagets fritidsfastighet privat ska detta som huvudregel förmånsbeskattas. Det är i dessa fall inte det faktiska användandet utan i stället möjligheten att använda fastigheten som anses vara förmånen. Vid värderingen av förmånen ska du utgå från marknadshyran för en motsvarande fastighet, men endast beakta de månader/veckor du faktiskt haft möjlighet att använda fastigheten privat. Om du äger en annan fritidsfastighet privat eller av någon anledning inte har någon reell möjlighet att använda företagets fastighet, beaktas detta vid bedömningen av förmånsvärdet.

På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om vad som gäller vid förmånsbeskattning av fritidsfastigheter. Jag rekommenderar att du läser under rubriken Egendom med inskränkt dispositionsrätt via följande länk: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/321432.html#h-Egendom-med-inskrankt-dispositionsratt

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig på vägen.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare