Skillnad mellan stöld och bedrägeri - olovligt tagande

Vad exakt skiljer "stöld" mot "bedrägeri"? Bakgrund, skulle sälja en klocka via blocket och blev uppringd av en kille som ville köpa klockan och valde att göra så. Jag träffade en kamrat till honom iom att han befann sig på annan ort. Kamraten godkände klockan och personen som skulle köpa den producerade ett betalkvitto via mail att han fört över pengar till mig. Jag fick också personuppgifter på köparen som stämde överens med en riktig person. Efter 3 dagar av kommunikation ang att pengarna aldrig dök upp slutade kommunikationen från "bedragarens" sida. Saken polisanmäldes och lades ner i brist på bevis. Personuppgifterna jag fick visade sig tillhöra en helt annan person och i "bedrägeriet" har personerna använt sig av alias och uppgifter från minst 3 olika personer. Anmälan skickades till försäkringsbolag som också efter ett par veckor lade ner pga att det gällde ett bedrägeri och ingen stöld. Alltså, jag hade fått tillbaka pengarna om jag anmält klockan stulen, men inte när jag blivit bedragen. I mina ögon så är det väl stöld båda 2 bara att den senare är under mer raffinerade former, hur säger lagen om detta, nyfiken att få veta. Tack på förhand för ev hjälp.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stöld tillhör tillgreppsbrotten i brottsbalkens 8 kap. Det som framförallt skiljer stöld från bedrägeri i brottsbalkens 9 kap. är att stöld, till skillnad från bedrägeri, innefattar ett olovligt tagande. Med det menas att en besittningsförändring sker utan ditt samtycke. Exempelvis att du bär en sak i din ficka, då är den i din besittning, och någon tar den ur din ficka, sätter sig själv i besittning, utan att du låter personen göra det.

Bedrägeri däremot förutsätter att gärningsmannen genom vilseledande förmår dig till en disposition. Exempelvis genom att du, för att koppla till exemplet ovan, bär en sak i din ficka, varpå gärningsmannen erbjuder en summa pengar som han inte har för avsikt att någonsin ge dig. När du då räcker över saken är inte tagande olovligt utan gärningsmannen har genom vilseledande förmått dig till dispositionen att ge upp din besittning.

Det scenario du beskrivit kan därför inte falla under brottsbalken 8 kap. 1 § stöld utan snarare bedrägeri. Eller försök till brottet, om jag förstod det rätt att du aldrig gav bedragaren klockan.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare