Skillnad snatteri och bedrägeri?

Hej, fick precis ett samtal från polisen,dom sa vad som jag gjorde var bedrägeri och inte snatteri. Summan va ck87kr. Och jag det va bedrägeri och jag erkände allt. Men jag undrar om man får fängelse för sån liten summa eller får man bara böter? Eller samhällstjänst? Fick 2300kr böter när dom trodde att det va snatteri men det är inte snatteri längre och det är bedrägeri?får man mindre eller mer,är 18 år och det va första gången

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som skiljer snatteri och bedrägeri är egentligen hur man rubricerar brottet. För att man ska anses skyldig till ett brott måste man "uppfylla" vissa krav i paragrafen - exempelvis för brottet bedrägeri ska personen ha försökt vilseleda någon (och lyckats med detta) till att handla på ett visst sätt/eller inte handla på ett visst sätt, som då har medfört att personen som blivit vilseledd har lidit skada (dvs förlorat pengar) och den som vilseledde ska ha tjänat på det (se 9 kap 1 § Brottsbalken). Däremot snatteri innebär att man olovligen har tagit något från någon annan för att behålla det och det ska ha inneburit skada för personen som blev bestulen (8 kap 1 § Brottsbalken). Kortfattat innebär det alltså vilka olika "krav" som står i paragrafen som resulterar i vilket brott som har begåtts. Tar man exempelvis en sak från en butik kommer detta kategoriseras som snatteri, men använder man någon annans bankkort och köper saker blir det bedrägeri

Eftersom det rör sig om en såpass låg summa kommer det bli ringa bedrägeri, för vilket man kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap 2 § Brottsbalken). Med tanke på din låga ålder kommer straffet med största sannolikhet stanna vid böter.

Hoppas att du fick viss ledning i dina frågor!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare