Skrivfel vid föreläggande av ordningsbot.

Hej jag har fått en trafikbot men när jag tittade närmare på den så såg jag att polisen hade skrivit två olika datum. Ena när händelsen inträffade den 28/8 och sen skrev han den 27/8 när han utfärdade själva bötern på inbetalningskortet. Är det en giltigböter fast det är två olika datum? Mvh Dennis

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har föreläggande av ordningsbot godkänts, gäller det som en dom som har vunnit laga kraft enligt RB 48:3 2 st. Godkända strafföreläggande kan angripas genom rättsmedlet klagan över strafföreläggande (RB 59:6-9) eller resning. När det handlar om formella fel kan åklagare besluta om rättelse av föreläggandet (RB 48:12 a).

Rättelse av föreläggandet

Enligt RB 48:17 ska ett föreläggande av ordningsbot innehålla uppgifter om den polisman som har utfärdat föreläggandet och sådana uppgifter som avses i RB 47:6 för strafföreläggande. Sådana uppgifter är en åklagare som har utfärdat föreläggandet, den misstänkte, brottet med angivande av tid och plats för dess begående samt övriga omständigheter som behövs för att känneteckna det, den eller de bestämmelser som är tillämpliga när det gäller brottet, det straff och den särskilda rättsverkan som föreläggs den misstänkte, och det enskilda anspråk som föreläggs den misstänkte med uppgift om målsäganden och de omständigheter som anspråket grundar sig på.

Enligt RB 48:12 a (genom RB 48:17) kan du begära en rättelse av föreläggandet av ordningsboten om utfärdandet innehåller en uppenbar oriktighet till följd av åklagarens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende.

Klagan över strafföreläggande

Ett strafföreläggande som godkänts kan undanröjas efter klagan om (RB 59:6)

1.godkännandet inte anses som en giltig viljeförklaring
2.om det vid ärendets behandling har förekommit sådant fel, att föreläggandet bör anses ogiltigt, eller
3.om föreläggandet av annan anledning inte överensstämmer med lag.

I första punkten handlar det om fall där en person godkänt strafföreläggandet saknat rättslig handlingsförmåga, att personen var under 15 år eller helt enkelt inte hade någon avsikt att godkänna strafföreläggandet. Ett rättsfall från RH 1983:82 avser ett fall där den misstänkte godkände ett strafföreläggande för att ha kört mot rött. I efterhand visade det sig att trafikljusen inte fungerade på grund av tekniskt fel och fick därför sitt strafföreläggande röjd.

I andra punkten avses formella fel som har med förutsättningarna för strafföreläggande som exempelvis att åtalsprövning inte har skett.

Tredje punkten avser fall där gärningen som föreläggandet avser inte är belagd med straff.

En sådan klagan ska göras skriftligen och ges in till den tingsrätt som kunnat ta upp åtal för brottet. Skrivelsen ska ha kommit in till tingsrätten inom ett år efter att föreläggandet verkställts. (RB 59:7).

Resning

Lagbestämmelser för resning finns i kap 58. RB. För resning krävs allvarligare fel. Dessa fel finns i RB 58:1-3. Vi behöver inte gå in närmare i dessa då det inte är aktuellt i ditt fall.

Sammanfattning

Skrivfel som förekommer i ordningsboten leder inte till frikännande dom. Det är mycket tveksamt om ditt fall har förutsättningar för att få strafföreläggandet röjd enligt kap. 59 RB. Istället får du begära rättelse enligt RB 48:12 a till polismyndigheten för att få uppgifterna rättade.

Hoppas det svarade på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

André TitoRådgivare