SMS-trakasserande kan utgöra ofredande

Hej! Undrar om man kan anmäla nån som skickar 100 tals sms om dagen även om de inte är elaka men man har varit tydlig med att man inte vill ha nåt med personen att göra eller är svaret bara att man måste försöka blockera personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid den här typen av SMS-trakasserier tänker jag att det främst är brott som förolämpning (BrB 5:3), olaga hot (BrB 4:5 st. 1) och ofredande (BrB 4:7) som kan aktualiseras.

För att det ska vara en förolämpning i lagens mening krävs det att den som skrev SMS:et förstod att det skulle såra personen som fick det, men valde att skicka det ändå. Det avgörande är att det finns ett uppsåt och att förolämpningen har riktats direkt till den person som det handlar om. Om någon skriver något elakt i ett meddelande till någon och bara mottagaren ser det, kan det inte för övrigt inte vara förtal (BrB 5:1), eftersom det inte sprids till flera personer. En förolämpning i lagens mening ska alltså vara ägnad att såra någon och eftersom du menar att SMS:en i det här fallet inte är "elaka" till sitt innehåll blir troligen inte brottet förolämpning aktuellt här. Olaga hot blir troligtvis inte heller aktuellt här eftersom det brottet kräver att någon hotar med brottslig gärning som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos mottagaren.

Mer intressant i sammanhanget är därför brottet ofredande. Under ofredande faller bland annat sådant som telefontrakasserier och annat hänsynslöst beteende. Även SMS-trakasserande på det sätt som du beskriver bör omfattas av bestämmelsen - särskilt eftersom SMS:en återkommer dagligen och i den omfattningen som det handlar om. Eftersom att du vidare har klargjort för personen att du inte vill ha någon kontakt med denne borde brottet ofredande enligt min bedömning kunna bli aktuellt här, även om SMS:en inte är kränkande till sin karaktär.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare