Solidariskt ansvar för ersättning på grund av brott - vad händer när en person betalat hela skulden?

Hej

Jag och en kompis blev dömt för att betala ersättning, för ett mindre brott.

Domen blev så att vi skulle betala 1.500kr solidarisk.

Min kompis har då betalat 1.500kr.

Men jag har fortfarande skulden kvar hos kronofogden.

Om ersätningen är solodarisk och min kompis har betalat hela beloppet.

Kan kronofogden fortfarande kräva pengar från mig?

Om inte, vad borde jag göra

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det solidariska ansvaret innebär att målsäganden (den som utsatts för brott) kan kräva vem som helst av dig eller din kompis på hela ersättningen, vilket tycks ha skett genom att din kompis fått betala hela summan. Det solidariska ansvaret innebär också att din kompis i sin tur kan kräva dig på din del av ansvaret, (så kallad regressrätt), vilket borde vara hälften (750 kr). Det är alltså din kompis som kan kräva dig på pengar, inte Kronofogden. En annan sak är att Kronofogden kan hjälpa din kompis att driva in skulden genom ett betalningsföreläggande.

Svaret är alltså att det är din kompis som kan kräva pengar av dig, medan Kronofogden kan hjälpa till med kompisens krav.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare