Straff för narkotikabrott?

Hej

för några månaders sen så odlade jag upp en planta cannabis för eget bruk då ja lider av en kronisk tarmsjukdom så detta var lite av en desperat utväg för inget annat fungerade.

I alla fall fick igår besök av polisen, som tog mina odlinggrejjer, allt var nedpackat då ja inte har tänkt att odla igen(även sålt en del av utrustningen). Dom tog även cannabisen som ja hade i en glasburk, ingen aning om hur mycket det vägde.

Min fråga är nu vad kan man förvänta sig för typ av påföljd för detta? Är sen innan helt ostraffad och sköter mig. Förstår att de kan va svårt att svara på när ha inte vet exakt vikt osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Narkotikabrotten delas in i tre kategorier: ringa narkotikabrott, narkotikabrott samt grovt narkotikabrott. I ditt fall kan vi enkelt utesluta grovt narkotikabrott då det främst handlar om försäljning och smuggling.

Eftersom det är svårt att sia om hur domstolen kommer att bedöma i ditt fall kommer jag inte försöka mig på att gissa. Däremot kan jag svara på vad straffsatserna är på de två brotten ringa narkotikabrott och narkotikabrott.

Ringa narkotikabrott kan ge böter eller fängelse i högst sex månader. Narkotikabrott (dvs. av normalgraden) kan ge påföljden fängelse i högst tre år.

Eftersom du inte verkar har odlat särskilt stora kvantiteter samt för personligt bruk finns det chans att brottet rubriceras som ringa narkotikabrott. Dock är det, precis som du säger, svårt att göra en bra bedömning då information om kvantiteten saknas.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga. Om det finns några oklarheter eller om du har följdfrågor, tveka inte att höra av dig igen!

Mikael JonassonRådgivare