Straffvärde för olaga förföljelse

Hej, jag vet ju att stalking/olaga förföljelse är ett brott men när det är många personer tillsammans som utför organiserad stalking/olaga förföljelser mot en person eller personer, blir straffsatsen större då per brottsling om de som stalkar åker fast?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår det som att du vill veta om straffvärdet för olaga förföljelse blir högre om det utövas av flera personer tillsammans.

Det finns inte ett helt enkelt svar på din fråga, men det kan absolut ha betydelse om brottet utövas av flera personer tillsammans. Jag ska försöka förklara hur i mitt svar.

Om brottet olaga förföljelse

Brottet olaga förföljelse hittas i 4 kap. 4 b § BrB och anger att den som förföljer en person genom vissa brottsliga gärningar – misshandel eller försök till misshandel, olaga tvång, olaga hot, hemfridsbrott eller olaga intrång, kränkande fotografering, olovlig identitetsanvändning, olaga integritetsintrång, ofredande, uppmaning till självmord, förtal/grovt förtal, sexuellt ofredande, skadegörelse och överträdelse av kontaktförbud – döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet, för olaga förföljelse till fängelse i högst fyra år.

Det ska alltså röra sig om en serie i och för sig straffbara gärningar, riktade mot samma person, som “slås ihop” till ett brott, som då anses allvarligare i och med att brotten utgjort led i en upprepad kränkning. Man kan då göra en helhetsbedömning av den utsattes situation som inte kan göras på samma sätt om man dömer för brotten för sig. Det krävs dock inte att den misstänkte haft ett syfte att upprepat kränka personen, så länge det upprepade handlandet objektivt sett framstår besvärande.

Brottets konstruktion liknar grov fridskränkning i 4 kap. 4 a § BrB och är utformat med den bestämmelsen i åtanke: att markera det särskilt straffvärda i en upprepande kränkning där tillvägagångssättet består av en serie gärningar som också är straffbara för sig. Till skillnad från brottet grov fridskränkning krävs dock inte för olaga förföljelse att det rört sig om brott mot någon närstående.

Allmänt om straffvärde

Ett brotts straffvärde, det vill säga hur allvarligt ett brott anses, är en av de faktorer som styr hur långt straff man får för en viss gärning. Av 29 kap. 1 § BrB framgår att straff ska bestämmas inom ramen för den tillämpliga straffskalan – som för olaga förföljelse är fängelse minst 14 dagar (det kortaste möjliga fängelsestraffet enligt 26 kap. 1 §) till högst fyra år – efter brottets straffvärde. Vid bedömning av straffvärde – det vill säga var på straffskalan den aktuella gärningen ska placeras – beaktas bland annat den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, samt den tilltalades uppsåt och motiv och om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person. Av 29 kap. 2 § BrB framgår också att vissa omständigheter alltid ska anses försvårande för ett brott, till exempel om den tilltalade visat stor hänsynslöshet.

Att man är flera personer som tillsammans ger sig på en person kan vara en sådan omständighet som gör att ett brott anses särskilt hänsynslöst, vilket har visats i praxis bland annat i NJA 2013 s. 1155, se särskilt p.6 och p.10 i Högsta Domstolens dom. Det kan också vara ett allvarligt angrepp på någons trygghet till person.

Vad innebär det för olaga förföljelse?

Vissa av de brott som ingår i samlingsbrottet olaga förföljelse, exempelvis misshandel eller olaga tvång, kan anses grövre om det varit en attack av flera personer. Även straffvärdet på gärningen kan i så fall vara högre. Ju allvarligare gärningar det varit fråga om, desto färre krävs också för att man ska kunna anse att det varit fråga om en “upprepad kränkning av personens integritet”.

Eftersom till exempel grov misshandel och grovt olaga tvång dock inte ingår i de gärningar som kan räknas med i brottet olaga förföljelse, får man dock döma separat för dem om gärningarna skulle nå upp till de kraven.

Sammanfattningsvis är det inte så att den omständigheten att det varit fråga om flera gärningsmän som begått brott i en sådan serie gärningar som anses som olaga förföljelse uttryckligen ger ett högre straffvärde. Däremot kan det faktum att det är flera som begår brott i sig anses särskilt hänsynslöst, vilket är en sådan försvårande omständighet som kan göra att ett brott ökar i straffvärde. Det kan som sagt också vara ett allvarligt angrepp på någons trygghet till person.

Om straffvärdet är högre krävs dels färre gärningar för att en serie gärningar ska utgöra olaga förföljelse, och det är inte otänkbart att även brottet olaga förföljelse i sig skulle kunna anses allvarligare om det genomgående varit fråga om flera personer som gett sig på någon.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga, och du är varmt välkommen att vända dig till Lawline igen om du har fler funderingar.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare