FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/02/2022

Tidsfrist vid efterbeskattning

Jag lämnade hösten 2021 in en begäran om omprövning för beskattningsår 2015-01-01 och framåt. Nu är det 2022 och Skatteverket har ännu inte fattat ett beslut i ärendet. De har däremot ställt frågor som indikerar att e avser efterbeskatta mig för samtliga åren. Kan myndigheten efterbeskatta mig för 2015 trots att det är över sexårsgränsen? Skulle jag kunna återta min begäran om omprövning endast för beskattningsår 2015-01-01 - 2015-12-13 innan beslut är fattat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidsfrist för omprövning till nackdel för den beskattade

Beskattningsförfarandet regleras i skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL. Vanligtvis gäller en tvåårsfrist för att Skatteverket ska få besluta om efterbeskattning (SFL 66 kap 21 §). Det finns dock fall där en sexårsfrist gäller i stället, nämligen efterbeskattning, då krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda (SFL 66 kap 27 §). Då jag inte vet på vilken grund efterbeskattning skulle kunna ske kan jag inte uttala mig kring huruvida ditt fall ryms inom undantaget. Det kan alltså vara att sexårsfristen är tillämplig.

När räknas fristen?

Enligt båda de nämnda paragraferna ska tidsfristen börja räknas från det att kalenderåret under vilket beskattningsåret slutar utgår. Beskattningsåret bestäms för fysiska personer till kalenderår i inkomstskattelagen (1991:1229). Det betyder att tidsfristerna börjar räknas från årets utgång. För beskattningsåret 2015 utgår tvåårsfristen alltså vid slutet av 2017 och sexårsfristen vid slutet av 2021. Beslut om efterbeskattning skulle alltså ha behövt meddelas innan utgången av 2021 avseende beskattningsåret 2015. Skatteverket kan alltså inte ompröva det året till din nackdel nu.

Om du har rättat uppgifter

Om anledningen till begäran om omprövning är att du rättat uppgifter kan en annan tidsfrist gälla. Enligt skattebrottslagen (1971:69) 12 § kan man undgå straff för vissa brott om man på eget initiativ rättar uppgifter som har lämnats felaktiga. Att det ska vara på eget initiativ innebär att det inte får ske efter att Skatteverket meddelat om kontroll.

Har man rättat uppgifter får Skatteverket i stället inom ett år efter utgången av det år som rättningen gjordes besluta om efterbeskattning enligt SFL 66 kap 32 § 1c p. Vilket beskattningsår beslutet gäller blir alltså irrelevant. Det är när rättningen sker som är avgörande.

Om rättningen gjordes i samband med begäran om omprövning, alltså under 2021, kan Skatteverket besluta om efterbeskattning senast vid utgången av 2022.

Ta tillbaka begäran om omprövning

Skatteverket har rätt att på eget initiativ utreda och besluta om efterbeskattning (SFL 66 kap 2 § 3 p). Det är de tidsfrister som gäller då som jag har utrett. Därför får ett tillbakatagande av begäran om omprövning ingen verkan om Skatteverket finner anledning att ändå pröva frågan.

Sammanfattning

Skatteverket kan alltså inte efterbeskatta dig för beskattningsåret 2015 förutsatt att du inte ändrat uppgifter. Om du har ändrat uppgifter kan efterbeskattning ske om beslut fattas innan utgången av 2022.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du någon följdfråga nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare