Utgör bostadsrätt samboegendom?

Är sambo med en bostadsrätt och funderar på att separera. Min sambo har inte betalt ett öre på bostaden, han har endast lån och betalar av på det samt halva avgiften. Jag har betalat insatsen på 250 000:- samt även betalat av ca 125000:- på ett gemensamt lån på bostaden. Samboavtalet är upprättat men efter vi flyttade in i bostaden och skuldebrev på det som jag har betalat är även uppsatt. Räcker detta så att jag vid separation får tillbaka mina pengar jag lagt ut på bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Som jag förstår din situation har du och din sambo en bostadsrätt som du vill få undantagen bodelning. Du äger bostadsrätten, och din sambo har i mindre mån bidragit ekonomiskt till lägenheten. För att kunna besvara din fråga kommer jag att utgå från sambolagen (SamboL, 2003:376)

Vad innebär samboegendom?

Enligt 3 § samboL utgör en bostad samboegendom om denna har förvärvats för gemensamt bruk. Detta innebär att om ni förvärvade bostadsrätten i syfte att använda bostaden som gemensamt hem kommer bostadsrätten att utgöra samboegendom ( se 5 § st. 1 p. 3 samboL). Även om du själv köpt lägenheten finns viss risk att den anses utgöra samboegendom om det är så att din sambo kort efter att du köpt lägenheten flyttat in. Detta beror på att man då ser ditt förvärv som utfört i syfte att ni ska bo i lägenheten tillsammans.

Hur kan man undgå att samboegendomen ingår i bodelningen?

Sambolagens regler för bodelning är möjliga att avtala bort (se 9 § samboL). Bestämmelsen innebär att man som sambor i ett samboavtal kan bestämma att inte genomföra en bodelning alls, eller att bestämma att viss egendom inte ska ingå i bodelningen.

Om ni alltså uttryckt att lägenheten inte ska ingå i bodelningen i det samboavtal ni upprättat kommer alltså bostadsrätten inte ingå i bodelningen utan tillfalla ägaren. Faktumet att ert samboavtal upprättades först efter ni flyttat ihop spelar ingen roll, ett samboavtal kan nämligen upprättas på nytt under hela samboförhållandet.

Det faktum att du har upprättat ett skuldebrev kommer i sig inte påverka huruvida bostadsrätten ska anses utgöra samboegendom  eller inte. Snarare kan dock skuldebrevet fungera som ett bevis på att det är du som har bidragit ekonomiskt till bostaden vilket kan stärka tanken om att bostadsrätten inte ska anses ha förvärvats för ett gemensamt bruk och således inte ska ses som samboegendom.

Sammanfattningsvis kan er bostadsrätt utgöra samboegendom om det är så att du/ni förvärvade den för gemensamt bruk. Om så är fallet finns dock goda möjligheter att genom ett samboavtal säkerställa att lägenheten inte ingå i bodelningen och således tillfaller dig.

Om ni är intresserade av att upprätta ett nytt samboavtal hjälper våra jurister på Lawline mer än gärna till. Följd då denna länk: https://lawline.se/product/samboavtal

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen vid ytterligare funderingar!

Hanna FolkungerRådgivare