Vad är straffet för drograttfylleri? Är det brottsligt att inneha narkotika åt någon annan?

Hej! Jag blev stoppad av polisen när jag körde, fick följa med på prov där de visade thc, amfetamin o mde. Och då är min första fråga, vad är de för straff om man har amfetamin o mde i blodet?

Sen hittade dom även hasch hemma hos mig, skulle gissa på runt 30g.

Dom hittade även tabletter som jag själv inte tagit, utan bara hållt i förvar om man säger så. Sa till polisen som de var, att jag tog hand om dom åt nån annan, alltså neka jag till att de va mitt? Kommer de gå till rätten då?

Tabletter var "ingenting, bara lugnande" uttryckte polisen sig. Vad åker man på då om man har de hemma? Från en mycket orolig tjej o mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rattfylleri

Gränsen för "vanligt" rattfylleri går vid 0,2 promille alkohol i blodet under eller efter färd. Detta framgår av Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen) 4 § 1 st.

I bestämmelsens 2 st behandlas drograttfylleri. För att ha gjort sig skyldig till drograttfylleri finns ingen mätbar gräns på hur mycket narkotika man intagit. Om polisen under eller efter tillfället du körde kunde hitta något av narkotikan i blodet så har du gjort dig skyldig till brottet. I din fråga skriver du att de hittade MDE och amfetamin i ditt blod när polisen stoppade dig, vilket talar för att du kommer att åtalas för drograttfylleri.

Straffskalan för drograttfylleri är böter eller fängelse i upp till sex månader.

Narkotikabrott

Angående tabletterna och haschet kan du ha gjort dig skyldig till narkotikabrott. För att det ska vara tal om brott enligt narkotikastrafflagen krävs det att substanserna klassas som narkotika. Vilka substanser som är klassificerade som narkotika i Sverige framgår av bilaga 1 i förordningen (1992:1554) om kontroll av narkotika.

Enligt 1 § 6 p narkotikastrafflagen gör den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika sig skyldig till narkotikabrott. Du skriver att du hade både haschet och tabletterna hemma hos dig, vilket innebär att du innehade dessa. Att du förvarade tabletterna åt en vän spelar troligtvis ingen större roll i sammanhanget; du innehade dem fortfarande, och det är det som utgör brottet.

Straffskalan för narkotikabrott är fängelse i upp till tre år. Beroende på typen och mängden narkotika samt andra omständigheter kan brottet dock också rubriceras som ringa narkotikabrott, enligt narkotikastrafflagen 2 §. För detta brott är straffskalan böter eller fängelse i upp till sex månader.

Om åklagaren väljer att åtala dig för narkotikabrott eller inte är svårt för mig att svara på. Vanligtvis åtalar man om man tycker att man har tillräckligt med bevis mot den anklagade och ifall brottet är någorlunda grovt.

Någonting som försvårar din situation är att polisen verkar ha ganska bra bevis emot dig och att du inte enbart kan anklagas för narkotikabrott, utan även drograttfylleri.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare