Vad ärver en bröstarvinge efter ett samboförhållande

Hej, Min pappa har avlidigt och det är lite speciellt eftersom att jag inte har haft en relation med honom sedan jag var 4-5år. Det visar sig nu att han har sambo sedan ca 20 år och att de har bott i sitt boende sedan Juni 2008. Enligt skatteverket så flyttade de in samtidigt, han 9juni och hon 16juni samma år. Bostaden är skriven på henne och jag vet inte om det alltid har varit så. Detsamma gäller övriga prylar. De köpte en bil för några år sedan, skriven på henne. Enligt de jag har pratat med sedan hans bortgång så "finns knappt något kvar". Vad gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns främst i Sambolagen (SamboL). Jag kommer att svara på din fråga genom att först skildra rättsförhållandet vid  samboförhållander upplöses.

Samboegendom

Samboegendom är all bostad och bohag som förvärvas för gemensamt bruk (3 § SamboL).

Bodelning

En bodelning ska göras när ett samboförhållande upplöses genom bland annat skiljsmässa, 8 § SamboL. Det krävs då att den efterlevande sambon påkallar en bodelning.

Huvudregeln är sedan att man delar lika på bostaden o bohaget.

Arv

Som bröstarvinge har du rätt till din avlidnes förälders kvarlevenskap (2 kap. 1 § Ärvdabalken). I ditt fall har du rätt till hälften av bodelningen (dvs din pappas del). Dessutom har du rätt till hans egendom som inte var en del av samboegendomen, så som smycken, kläder, osv. Dessutom har du rätt till all egendom som din pappa hade innnan han ingick i samboförhållandet, eller egendom som inte var avsett för gemensamt bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare