Vad avgör om det räknas som förskott på arv?

Vem bestämmer om gåvan är förskott på arv?

Jag har fått ett hus i gåva av min far , Han har avlidit i dec förra året

Nu tycker mina 3 syskon med olika mammor att jag skall betala marknadsvärdet var det var värt år 2011 , samt att dom säger att det är ett förskott på arv ... Är det Rätt? Det klingar dåligt i mina öron.

Det finns gåvobrev och allt står på mig .

Är det så ska jag betala ?

Har jag ingen rätt i mitt arv efter pappa alls , medans dom andra 3 får dela på resten

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Allt som den avlidne ger till sina barn räknas per automatik som förskott på arv (6 kap. 1 § 1 st ÄB). Då ska summan av värdet på gåvorna avräknas mot den arvslott som du har rätt till från din far. Du ska alltså inte betala tillbaka något utan värdet av gåvan ska subtraheras från arvet som du får från din far.

Det räknas dock inte som förskott på arv och någon avräkning ska inte ske om något annat har föreskrivits eller om det med hänsyn till omständigheterna måste ha ansetts varit avsett att det inte skulle räknas som förskott (6 kap. 1 § 1 st. ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare