Vad gäller när man har köpt sexuella bilder av en minderårig?

Det var en tjej som på snapchat skrev hon var 18 sen erbjöd mig köpa ickebarnvänliga foton vilket jag gjorde för att sen få meddelande att hon var under 18 och skulle polisanmäla mig om jag ej betalar en större summa. Är detta något jag skulle kunna hållas ansvarig för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du kan hållas ansvarig för att ha köpt sexuella bilder av ett barn, som först påstod sig vara arton år. För att besvara frågan använder vi oss av brottsbalken.

Sexuell posering

Det brott som lämpligast passar in på det du beskriver, är enligt min mening, sexuell posering (6 kap. 8 § brottsbalken). I första stycket står det att den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för sexuell posering. Andra stycket gäller när en sådan gärning begås mot ett barn som istället har fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling. I det fallet du beskriver framgår det inte om personen påstås vara under femton eller mellan femton-sjutton år, vilket gör det svårt att säga vilken av styckena som är tillämpliga. Om man bortser från detta, rent objektivt sett, verkar rekvisiten vara uppfyllda i båda styckena. Exempelvis rekvisitet i andra stycket ”ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling”, brukar vara uppfyllt genom att betalning har skett mot bilder.

Uppsåt eller oaktsamhet

För att en handling ska vara straffbar krävs inte bara att rekvisiten är uppfyllda utan även som huvudregel att uppsåt föreligger. När det gäller åldersgränserna är det för ansvar dock tillräckligt att oaktsamhet föreligger (6 kap. 13 § brottsbalken). För att det ska röra sig om ett brott i detta fall är det således tillräckligt att du har varit oaktsam gällande att personen varit under arton år. Oaktsamhetskravet är lägre ställt än kravet på uppsåt. Exakt när oaktsamhet föreligger går inte att besvara utan är något som får avgöras i det enskilda fallet. Till din fördel är exempelvis att tjejen uttalade att hon var arton år. Jag kan dock inte med säkerhet säga huruvida oaktsamhetskravet är uppfyllt eller ej.

Utpressning

Att den påstådda minderåringen nu kräver betalt av dig kan i sig utgöra brottet utpressning (9 kap. 4 § brottsbalken) vilket är straffbart.

Bristande information

Värt att nämna är att, som jag tolkar din fråga, vet du egentligen inte med säkerhet att personen faktiskt är en minderårig tjej. Det kan vara så att det är någon annan som har skickat bilderna, eller att tjejen faktiskt är myndig men ljuger om det för att kräva mer pengar. Jag uppfattar det också som att det för tillfället i alla fall rör sig om något hypotetiskt; vi vet inte om hon faktiskt har anmält eller om hon ens kommer att göra det. Om du har tur, är det bara tomma ”hot”, och det tas ej vidare.

Sammanfattningsvis

Jag kan som sagt ej konstatera att du med säkerhet kommer att hållas ansvarig för detta, men det finns en risk för det. Detta är beroende på om rätten anser att rekvisiten för sexuell posering är uppfyllda, och om du har varit oaktsam (under förutsättning att det ens inleds en brottsmålsprocess).

Jag rekommenderar dig därför att kontakta en brottmålsadvokat. Advokaten kan gå igenom ditt ärende mer djupt än jag och råda dig vidare. Då kan exempelvis utredas huruvida det kan argumenteras för oaktsamhet eller ej, samt om det bör ske en polisanmälan för utpressningen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare