Vad gör man om en person inte kan betala sin nota?

Om en person som ej kan betala sin nota på 1000 kr vad gör man

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att notan inte har kunnat betalats av en person på exempelvis antingen en restaurang eller ett café, och vad man då kan göra gällande personens oförmåga att betala. I din fråga blir Brottsbalken (BrB) tillämplig.

Ett sådant beteende, att man äter på en restaurang eller ett café och sedan inte kan betala för sig, är något som typiskt sett anses som ringa bedrägeri (BrB 9 kap. 2 §). En av de saker som är avgörande är dock att nyttigheten, exempelvis maten eller drycken, tillhandahålls under förutsättning att betalning ska ske, vilket ju är fallet på restauranger och caféer. En person som ej kan betala sin nota kan alltså bli dömd för ringa bedrägeri.

Vad man alltså kan göra är att kontakta polisen och anmäla personen som inte kunnat betala. Sedan kan en åklagare besluta att väcka åtal och en domstol kan sedan avgöra om personen kan dömas för brott eller inte.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare