Vad händer med bilen om ett samboförhållande tar slut?

min mamma vill ge sin bil till min sambo och mig. Vad händer om det skulle ta slut mellan oss? Jag har inget körkort utan det är min sambo som har det och det är ju han som kör bilen.

Ska vi skriva något eller vad säger lagarna?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från bestämmelserna i sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga.

Som utgångspunkt ska när ett samboförhållande upphör ska deras samboegendom delas lika mellan dem i en bodelning 8 § sambolagen. Som samboegendom räknas den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget 3 § sambolagen. Som gemensamt bohag menas inre lösöre som är till för det gemensamma hemmet, det kan gälla bl a möbler och hushållsmaskiner 6 § sambolagen.

Bilen kommer inte att tas med i en bodelning då det inte tillhör det gemensamma bohaget, ägaren till bilen kommer således få behålla den i händelse av att samboförhållandet upphör. Så om du står som ägare kommer det tala för att du ska få behålla den.

Dold samäganderätt

Det har i praxis vuxit fram ett begrepp om dold samäganderätt som innebär att i vissa fall har båda parterna rätt till en del av egendomen även om den ena inte är ägare. Det som krävs för det är bl a att 1) egendomen ska ha anskaffats för gemensamt bruk 2) den som inte är ägare måste ha tillfört ett ekonomiskt bidrag till köpet 3) det ska ha funnits en gemensam vilja att den skulle vara ägd av båda.

I ert fall är bilen inte köpt utan en gåva. Ifall bilen står på ditt namn ska det inte vara några problem vid händelse av att samboförhållandet upphör. För att vara på den säkra sidan dock kan din mamma skriva ett gåvobrev som stadgar att gåvan är mottagarens enskilda egendom, då kommer det stå klart att den tillhör mottagaren och kommer förbli dennes enskilda egendom ifall samboförhållandet upphör 4 § 1p sambolagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare