Vad händer om man begår olaga förföljelse i organiserad omfattning?

Hej, jag vet ju att stalking/olaga förföljelse är ett brott men när det är många personer tillsammans som utför organiserad stalking/olaga förföljelse mot en person eller personer, blir straffsaten större då om de som stalkar åker fast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Olaga förföljelse - vad är det för brott?

Olaga förföljelse regleras i 4:4b BrB. En person begår olaga förföljelse genom att förfölja en annan person genom brottsliga gärningar. Det finns en lista i paragrafen på 14 stycken olika brott som anses vara brottsliga gärningar som gör att den olaga förföljelsen uppfylls. Exempel på dessa är misshandel, olaga tvång eller ofredande. En person döms dock bara till olaga förföljelse om var och en av gärningarna har utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet. Det högsta fängelsestraffet är fyra års fängelse.

Svaret på din fråga

S

om du kan se är det maximala straffet fyra års fängelse. Detta är då straffskalan, det vill säga skalan som någon kan bli dömd.

Sedan finns det straffvärdet som handlar om hur allvarligt brottet i sig är. Vid bedömning av detta ska skadan, kränkningen eller faran som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person (29:1 2st BrB). Försvårande omständigheter som kan göra att straffvärdet blir högre gällande att det är organiserat kan vara att brottet skett i organiserad omfattning eller systematisk form (29:2 6p BrB). Därmed kan det leda till att brottet anses allvarligare och leda till högre straff.

Nu har vi insett att straffvärdet är av en allvarligare karaktär, vilket påverkar straffmätningsvärdet, det vill säga den bedömning som behandlar förhållanden kopplade till gärningsmannen. Om en person tidigare begått samma brott anses det mer allvarligt (29:4 BrB). Om en person gör något i organiserad omfattning ökar risken för att denne begått brottet och blivit dömd.

Därmed sammanfattat så kan en person som åker dit för olaga förföljelse i organiserad omfattning riskera att få ett högre straff.

Det kan däremot också finnas andra omständigheter som gör att personen ändå inte får ett högre straff, exempelvis om den tilltalade frivilligt har angett att denne har begått brottet (29:5 BrB). Det finns massa fler exempel som kan förmildra straffet. Du kan läsa mer om detta i 29:3 BrB och i 29:5 BrB.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare