Vad händer om man betalar för en vara på Facebook Marketplace och personen raderar sitt konto?

Hej! Jag köpte en klocka av en person vid namn Xy på Facebook marketplace. Jag swishade 5.000kr då han skulle frakta klockan. Nu har han raderat sitt konto på Facebook. Tagit bort telefonnumret jag swishade till. Med andra ord tagit mina pengar och kommer inte skicka det jag betalat för. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Brottet som Xy har begått mot dig

Xy har vilselett dig till att swisha Xy 5000 kr. Det har inneburit vinning för Xy och en ekonomisk skada på 5000 kr för dig. Xy har därför begått bedrägeri (9:1 BrB).

Det skulle även kunna betraktas som grovt bedrägeri enligt 9:3 BrB. Om Xy har gjort detta mot flera personer, det vill säga av särskilt farlig art, kan det leda till att denne anses ha begått grov stöld.

Summan på 5000 kr är dock inte tillräcklig i sig för att gärningsmannen anses ha begått grov stöld, då fem prisbasbelopp (dvs 262 500kr 2023 enligt regeringens webbplats) normalt krävs för att brottet ska klassificeras som grovt avseende värdet (NJA 1989 s. 810 och SOU 1983:50 s. 214).

Vad bör du göra nu?

Det du kan göra nu är att kontakta polisen så de kan påbörja en förundersökning för att reda ut brottet. Polisen kommer förhoppningsvis kunna få tillgång till vem som stod på numret samt se till vilket bankkonto pengarna överfördes till. Jag hoppas polisen kan fortsätta hjälpa dig i denna olyckliga situation. Har du fler frågor är det bara att skicka in mer frågor till oss på Lawline!

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare