Vad innebär förskott på arv?

Hej,

Jag klarade inte grundskolan. Därför betalade min far för en yrkesutbildning till mig då jag fyllt 18. Räknas det som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom eller pengar som ett barn får från sin förälder under dennes livstid räknas som förskott på arv om inte annat har föreskrivits (6 kap. 1 § ÄB). Det föreligger en s.k. presumtion att en gåva utgör förskott på arv och ska då avräknas från det framtida arvet när föräldern har avlidit. För att bryta presumtionen krävs det att det framgår att det inte är förskott på arv. Det finns inget krav på i vilken form det ska framgå, skriftligt eller muntligt, men ur bevishänseende är det alltid bra att ha det skriftligt, t.ex. skriva ett gåvobrev eller i testamente att pengarna din far betalade för en yrkesutbildning inte utgör är förskott på arv, utan är en vanlig gåva om syftet med betalningen för utbildningen var detta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare