Vad innefattar en bodelning i samboförhållande?

Hej Lawline Kan jag få rätt vid bodelning från mitt samboförhållande över de utgifter jag lagt ut under samboförhållande? Finns någon preskriptionstid för bokförda utgifter Bor ej tillsammans idag. Ex. Jag tjänat pengar ej min sambo varav jag löpande har betalt hyra för oss och hens hyresrätt som Ej jag står med som innehavare till. Delika vår dyra bil han inköpte för gemensamt bruk under sambotiden på kredit där enbart min sambo äger bilen och jag stått för större delen av omkostnaderna för kredit och löpande service. Sedan det sista har jag någon rätt till den bostadsrätt min sambo köpt i Italien själv då vi levde i sambotelation, jag ej delägare i denna lägenhet bara hen. Jag känner mig lurad då jag ämnade leva tillsammans och trodde på oss. Tacksam för svar Mvh

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att beklaga situationen du befinner dig i.

Gemensam bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk
När man som sambo separerar behöver i regel någon bodelning inte göras. Bodelning får emellertid göras på begäran av någon av samborna (8 § sambolagen). Vid en bodelning i ett samboförhållande är det emellertid endast så kallad samboegendom som ingår. Definitionen av samboegendom är gemensam bostad och bohag (lösöre så som möbler, hushållsmaskiner etcetera) som införskaffats för gemensamt bruk (3 § sambolagen).

Utlagd hyra, bilen och bostaden i Italien
Utöver gemensam bostad respektive bohag som införskaffats för gemensamt bruk finns det inget man har rätt till som härrör från ett samboförhållande. Du har således inte rätt till övriga utgifter som lagts ut under samboförhållandet. Detta gäller hyran du lagt ut och bilen. Detta trots att bilen var införskaffad för gemensamt bruk. Bil utgör nämligen inte bohag. Eftersom bostaden i Italien inte är gemensam bostad har du inte heller någon rätt till den.

Jag förstår om detta inte var det svar du önskade men det är så här som lagen ser ut i dag. Är det något ytterligare du undrar över är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare