Vad kan jag göra efter att ha blivit anklagad för att ha begått ett sexuellt ofredande?

Hejsan! Under midsommar delade jag och en tjej sängplats. Jag och tjejen känner varandra sedan tidigare och har ”strulat” i ett tidigare skede, dock för flera år sedan. Vi var båda två berusade. Vi höll varandra i handen och låg sked när jag gjorde märkbart att jag ville eskalera situationen genom att känna på hennes bröst och sedan röra mig nedåt. När jag kommit en bit ner markerade hon att hon inte ville, allting avbröts och vi somnade. Under hela den här tiden sade hon aldrig nej och det var andra personer i rummet. Hon markerade heller inte negativt när jag lade mig bredvid. Tre veckor senare hörde hon hennes pojkvän av sig, kallade mig vidrig och sade att de ska polisanmäla och hänga ut mig. Jag frågade dem om deras sida av saken och föreslog att vi skulle sätta oss ner och prata om situationen. Jag bad även tjejen ifråga om ursäkt för eventuellt obehag hon kan ha känt. Jag har inte fått någon respons. Vad ska jag göra? Ska jag polisanmäla mig själv? Polisanmäla dem? Inte ens tjejens syster hade hört något om detta förrän nu, jag förstår inte vad som hänt. Jag känner mig dömd på förhand och skulle göra allt för att lösa situationen tyst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Jag beklagar den situation som du hamnat i och hoppas att mitt svar kan vara dig till någon nytta. Om du anser att svaret är i behov av kompletteringar eller förtydliganden så är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com. För läsvänlighetens skull innehåller svaret inga lagrumshänvisningar. Vill du ha sådana är det bara att du hör av dig genom någon av angivna kanaler.

Baserat på din beskrivning av händelseförloppet så vågar jag hävda att det omöjligen kan röra sig om en straffbar handling från din sida. Det sexualbrott som det i teorin kan röra sig om är ”sexuellt ofredande”, vilket kräver uppsåt från gärningsmannens sida. Uppsåt kan, väldigt förenklat, sägas vara att gärningsmannen med vilja utfört den kriminaliserade handlingen. I ditt fall innebär det att du ska ha vidrört tjejen med vetskap om att hon inte önskade ha den typen av intimitet med dig. Min bedömning är att en åklagare, givet den kontext som samvaron skedde i och att du omedelbart avslutat dina närmanden då hon sagt ifrån, aldrig skulle kunna bevisa uppsåt. Tjejen kan naturligtvis polisanmäla i vilket fall som helst, men det förefaller osannolikt att det skulle leda till åtal och än mindre en fällande dom.

Avseende din fundering kring om du själv ska polisanmäla så skulle det kunna vara meningsfullt under förutsättning att tjejen, hennes pojkvän eller båda två börjar sprida uppgifter om att du begått ett sexualbrott. Det kan i sådana fall röra sig om förtal, vilket är ett förhållandevis allvarligt brott. Detta kan du förstås använda som ett argument för att de bör avstå från att smutskasta dig utåt och att det är bättre att i lugn och ro prata igenom vad som, utifrån era respektive perspektiv, egentligen hände mellan dig och tjejen.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare