Vad kan jag göra om jag blir utsatt av trakasserier av en person som ville köpa den fastighet som jag köpt?

Har köpt en fastighet men blir trakaserad av en annan person som ville köpa samma fastighet vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har köpt en fastighet, och att du nu blir "trakasserad" av en person som ville köpa den fastighet som du köpte.

Den reglering som aktualiseras är Brottsbalken (BrB)

Det är svårt för mig att utläsa exakt vad denna person har utsatt dig för, och således kommer jag att ta upp de möjliga brott som kan aktualiseras i den här situationen.

Ofredande och "trakasserier"

Ofredande i enlighet med BrB 4 kap 7 §. Trakasserier i form av störande kontakt eller annat hänsynslöst beteende hör till brottet. Gärningen ska vara ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt. Detta aktualiseras exempelvis om personen ringer dig ofta, vid internetspamming eller styr hög musik för att störa din nattro eller trakasserar på annat sätt.

Olaga förföljelse

Olaga förfööjelse i enlighet med enligt BrB 4 kap 4b §. Det krävs att personen utfört handlingarna med uppsåt, alltså att personen har gjort med avsikt.

Vad kan du nu göra?

Polisanmälan

Jag rekommenderar dig att du gör en polisanmälan. En polisanmälan kan du göra genom att ringa 114 14, på polisen.se enligt följande länk: Anmäla brott eller genom att besöka en polisstation. Då behöver du berätta vad exakt som du har blivit utsatt för. Det är bra att göra det inom kort, eftersom att det blir svårare för polisen att utreda brottet om det är en längre tid mellan brottet skedde och anmälan gjordes. Detta ur exempelvis bevishänseende.

Kontaktförbud

Du kan även ansöka om så kallat kontaktförbud. Detta kan beviljas om det finns en klar och konkret risk för att personen bland annat trakasserar, förföljer eller begår annat brott mot dig. Se Lagen om kontaktförbud 1 § 2 st för mer information. Du kan ansöka om kontaktförbud på en polisstation eller via åklagarmyndigheten.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare