Vad krävs för att dömas för ofredande?

OFREDANDE

Kan jag verkligen bli åtalad för ofredande?? En polisanmälan är nu gjord på detta, mot mig. En kvinna som har lite personlighetsstörningar har tidigare bett mig om lite uppgifter om Bibeln, uppgifter om den kristna tron, hon har bett mig om uppgifter om naturmedel osv. Detta var på telefon och medan vi ännu var vänner. Hon blev sedan ovän med mig när jag tog hem en jourhavande läkare, då hon höll på att "tyna bort" hemma. Jag har hela tiden tyckt synd om henne och ville därför svara på hennes frågor och köra ut information till henne. Tyvärr kan jag inte sammanfatta så bra, så det blev ett antal brev. Nu säger hon i sin anmälan att jag ofredat henne och vill också ha kontaktförbud. Jag begriper ingenting. Hon har aldrig, någonsin, bett mig sluta under sista månaden, att komma med informationen. Är man inte tvungen till det. Kontaktförbud är ju ändå en allvarligt beslut, som också hamnar i kriminalregistret.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna kring olika slags brott finns i brottsbalken (BrB). Det är svårt att göra en korrekt bedömning av ditt enskilda fall utan att ha alla relevanta uppgifter, du har till exempel inte nämnt ungefär hur många brev det rör sig om. Jag kommer därför berätta överlag vad som gäller för ofredande när det gäller brev.

Ofredande regleras till att börja med i 4 kap. 7 § BrB. Ett kontinuerligt brevskrivande kan omfattas av bestämmelsen i vissa fall. Bland annat i RH 1983:58 dömdes en man för ofredande till följd av ihärdigt uppvaktande genom brev och postkort. I rättsfallet rör det sig dock om ett 50-tal brev och där den utsatte bett den tilltalade upphöra med kontakten.

Utifrån det här är det alltså möjligt att själva brevskrivandet i ditt fall kan bedömas som en otillåten gärning i form av ofredande. För personligt ansvar krävs dock uppsåt enligt huvudregeln i 1 kap. 2 § BrB.

Uppsåt gällande ofredande brukar vanligen kunna anses föreligga om någon fortsätter att ta kontakt, trots att motparten uttryck att kontakten är oönskad. I ditt fall så säger du att personen inte har bett dig att sluta skicka breven, vilket talar mot att uppsåt kan anses föreligga.

Det är alltså två frågor som kommer att vara relevanta för åklagaren i beslut om att väcka åtal och för domstolen i fråga om eventuell fällande dom.

Är brevskickandet hänsynslöst? Vilket påverkas av bl.a. antalet brev och innehållet.

Har gärningen begåtts med uppsåt? Här kan bland annat uttalanden från mottagaren om att breven är oönskade vara av vikt.

Slutsats

Utifrån ovanstående är det inte säkert att åklagaren bestämmer sig för att väcka åtal, men det är inte heller uteslutet. Faktorer som kan påverka beslutet är exempelvis antalet brev och innehållet.

Om åklagaren ändå väcker åtal, eller om kvinnan väljer att väcka enskilt åtal, är min bedömning att du inte kommer dömas på grund av bristande uppsåt, då du inte var medveten om att breven var oönskade . Det är dock möjligt att en domstol gör en annan bedömning om det finns ytterligare omständigheter som inte framgår av frågan.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare