Vad räknas som ett samboförhållande?

Hej! Jag och min sambo är båda folkbokförda på varsin adress. Jag äger huset som vi gemensamt bor i, men är inte folkbokförd där. Räknas vi som sambos juridiskt sätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställt rör sig om familjerätt och regleras i Sambolagen (SL).

Vad som avses med sambor uttrycks genom 1 kap. § 1 SL. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans, i ett parförhållande, och har ett gemensamt hushåll. (Det ska ha gått minst sex månader för att anse att man stadigvarande bor tillsammans).

(1 kap. § 2 SL): Ett samboförhållande upphör om

Samborna eller någon av dem ingår äktenskapOm samborna flyttar isärOm någon av samborna avlider

Vad som gäller för dig

Som du nämner i din fråga bor ni gemensamt i ett hus, jag antar även att ni är i ett parförhållande. I din fråga framgår det inte om ni har ett gemensamt hushåll, men jag antar det i och med att ni bor tillsammans. Ni uppfyller heller inte kraven på 1 kap. § 2 SL, eftersom ingen av er har flyttat isär. Ni uppfyller således sambolagens krav på ett samboförhållande.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare