Vad ska ingå i en bodelning enligt SamboL?

Jag och min sambo har separerat sedan 2år tillbaka, men vi har ej gjort någon bodelning. Huset äger vi fortfarande ihop och vi gjorde en värdering med mäklare för 7 månader sedan. Vi gjorde inget åt detta och ingen bodelning då heller. Jag har bott ensam i huset hela tiden efter separationen och betalt både ränta och amortering själv. Nu ska vi ta tag i bodelningen och jag anser att vi ska göra en ny värdering då priserna har sjunkit en hel del senaste halvåret. Sambon anser att den tidigare värdering ska ligga kvar som värde på huset. Bör inte värdet på huset vara färskvara och göras i samband med bodelningen, samma sak borde gälla bilar? Mvh!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga är vad som egentligen ska ingå i en bodelning, där du är fundersam på värdet gällande hus och bilar. Eftersom det rör sig om ett tidigare samboförhållande, alltså inget äktenskap, kommer jag att använda mig utav sambolagen (SamboL) för att besvara din fråga.

SamboL är dispositiv, vilket innebär att den går att avtala bort. Det verkar dock inte som att du och din f.d sambo haft något tidigare avtal och jag kommer därför att utgå från vad som gäller enligt lagen.

Samboegendom

Samboegendom består av sambors gemensamma bostad och bohag, vilket alltså innefattar möbler och liknande, som köpts för gemensam användning, 3 §, 5 § och 6 § SamboL. I detta sammanhang har det ingen betydelse vem som har betalat för egendomen, utan det som har betydelse är att avsikten med bostaden och/eller bohaget varit för gemensam användning. I ditt fall nämner du att ni äger huset tillsammans och det ska därför ingå i bodelningen.

När det kommer till bilarna gäller däremot annat. Bilar utgör inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen. Det kan dock vid vissa omständigheter föreligga s.k. dold samäganderätt, vilket förutsätter att bilen/bilarna införskaffats för gemensamt bruk och att den sambon som inte står som ägare bidragit ekonomiskt till köpet. Eftersom det inte finns någon närmare information angående bilarna blir det svårt att bedöma, så jag kommer att utgå från att bilarna inte utgör samboegendom eller att dold samäganderätt finns.

Bodelning mellan sambor

Av 8 § SamboL följer det att om ett samboförhållande upphört ska på begäran av någon av samborna bodelning genomföras. Bodelningen ska dessutom göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphört. I ditt fall innebär detta att det värde huset hade för två år sedan, då ni separerade, är det värdet som ska ingå i bodelningen.

En begäran om bodelning måste dock framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört, se 8 § andra stycket SamboL. Det innebär att det i ert fall tyvärr är för sent att påkalla en bodelning nu.

Tack för att du valt att kontakta oss på Lawline. Om du har fler frågor är du välkommen att återkomma!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare