Vad ska man göra om man blivit felaktigt behandlad av en myndighet?

Jag och min sambo har blivit felaktigt behandlade av myndigheterna och jag anmälde det till 11414 alltså polisens sida och dom la ner ärendet när det fanns bevis på allt. Jag undrar om det finns något annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man anmäler en myndighet som du anser har behandlat er felaktigt. Detta är något Lag (1986:764) med instruktion för Riksdagens ombudsmän (JO-instruktionen) reglerar.

Anmäla en myndighet

Om man anser att man har blivit felaktigt behandlad av en myndighet, så kan man skicka in en anmälan till Justitieombudsmannen (JO), en s.k. JO-anmälan. Enligt 2 § JO-instruktionen utövar ombudsmännen tillsyn över bland annat statliga och kommunala myndigheter, men också tjänstemän och andra som arbetar vid sådana myndigheter. Detta innebär att JO granskar att myndigheterna följer lagar och förordningar som styr deras arbete.

Enligt 5 § JO-instruktionen tar JO emot klagomål från allmänheten och gör inspektioner samt andra undersökningar som de finner nödvändiga. Det innebär med andra ord att alla kan göra en JO-anmälan, det finns inga krav på varken ålder eller att man måste vara svensk medborgare.

Vad du kan göra nu

I ditt fall så kan du alltså skicka in en anmälan, ett klagomål, till JO. Däremot bör du ha med dig att inte alla JO-anmälningar utreds, men jag rekommenderar dig ändå att skicka in en anmälan om du anser dig ha blivit felaktigt behandlad av en myndighet.

Hur du gör en JO-anmälan kan du läsa här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare