Vad utgör samboegendom och hur blir det arvet om en sambo avlider?

Hej ! Jag och min sambo äger varsitt hus. Och äger ett hus gemensamt. Jag äger det huset vi bor i. (Ägde det när vi träffades) Sambo äger en sommarstuga ( Ägde det när vi träffades) Sedan har han köpt en sommarstuga som jag står med som ägare på. Men han betalar lånen.. Vad händer med dessa hus om någon av oss dör. Samt har han en del livförsäkringar . Vem får ärva vad ? Sambon har två barn sedan tidigare Jag har två barn sedan tidigare. Tack för svar !

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni bor i ditt hus, att din sambo äger en sommarstuga och att han har köpt ännu en sommarstuga där även du står med på köpeavtalet. Vidare tolkar jag att ni båda har två barn sedan tidigare men inga gemensamma barn.

Vilka lagar är tillämpliga?

Det är sambolagen (SamboL) som reglerar frågor om egendom under ett samboförhållande och ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågor om arv.

Vad utgör samboegendom?

Samboegendom är endast det gemensamma hemmet och bohaget, så länge egendomsslagen har köpts för gemensam användning och så länge inget samboavtal finns eller så länge egendomarna inte har fåtts i gåva, testamente eller arv med en särskild föreskrift om att egendomarna ska förbli enskild egendom (3–4 och 9 §§ SamboL). För dig betyder det ovan sagda följande. Din sambos livförsäkringar är hans enskilda egendom och kan därför inte delas med dig, om han skulle gå bort. Vidare skulle du inte heller få din sambos sommarstuga som han själv äger om han gick bort, därför att ni inte bor där och för att han köpte den innan ni träffades. Det hus som du själv äger men som numera utgör ert gemensamma hem bör din sambo inte heller få, därför att du köpte huset innan ni träffades.

Vad gäller sommarstugan som din sambo har köpt och betalar lånet för, men på vars köpeavtal även du framgår, så säger reglerna om dold samäganderätt följande. Inledningsvis innebär dold samäganderätt att en sambo kan bli ”ägare” till en egendom som den andra sambon har köpt. Förutsättningarna är att något ska ha köpts för gemensamt bruk och att den sambo som inte har köpt egendomen har bidragit till köpet (NJA 1982 s. 589). Är förutsättningarna uppfyllda, så antar man automatiskt att egendomen tillhör er båda. Vid dödsfall skulle det betyda att ni behåller er andel.

Hur blir det med arv om en sambo går bort?

Inledningsvis ska det sägas att sambor inte kan ärva varandra (3:1 ÄB), förutom två prisbasbelopp som en sambo alltid har rätt till när en annan sambo avlider (18 § 2 st. SamboL). Två prisbasbelopp är sammanlagt 96 600 kronor för år 2022 (se här). Vidare ska en bodelning göras när en sambo avlider (2 och 8 §§ SamboL). Ska en sambo ärva den andra, så krävs ett testamente. Barn har dock alltid rätt till minst hälften av arvet, trots vad som framgår av ett testamente (7:1 ÄB).

Angående arvsrätten gäller att den avlidnas barn är de första i ledet som ärver och varje barn tar lika stor andel av arvet (2:1 ÄB). Eftersom sambor inte ärver varandra, så skulle det betyda att din sambos sommarstuga skulle gå till hans barn och att ditt hus skulle gå till dina barn. Angående sommarstugan som ägs av er båda, om förutsättningarna för dold samäganderätt föreligger, så skulle dina barn få ärva hälften av sommarstugan, om du skulle gå bort.

Avslutande ord och min rekommendation

Samboegendom kan endast vara det gemensamma hemmet och bohaget, om dessa har köpts för gemensam användning. Din sambos livförsäkringar har du inte rätt till, om han skulle gå bort. Era hus som ni själva äger kan du eller han inte heller få vid den andras dödsfall. Om jag antar att sommarstugan ägs av er båda, så har du som sambo inte rätt att få ärva din sambos del om han går bort, eftersom ni inte är gifta. Det är endast makar som får ärva varandra, om makarna dessutom har gemensamma barn. Om din sambo dör, så har du dock rätt till två prisbasbelopp, vilket för år 2022 blir 96 600 kronor. Vad gäller arvet vid dödsfall, så ärver din sambos barn honom och dina barn dig. Om ni vill ärva varandra, så rekommenderar jag att ni gifter er och skriver ett testamente, därför att ni inte har gemensamma barn.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare