Vad utgör samboegendom och hur blir en sambo delägare till något sambon inte har köpt?

Min sambo köpte hus under vårt gemensamma boende, vi har inget samboavtal. Nu har mamman flyttat in i huset som flykting från Ukraina. Hon överlever mig till vardags, förbjuder mig att tvätta, laga mat, men Sambo är tyst och gör ingenting. Säger att jag inte har rätt till ett hus. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo bodde någon annanstans och då köpte din sambo ett hus som ni båda har flyttat in i. Dit flyttade även din sambos mamma och nu vill du veta vilka rättigheter du har till huset och vad du kan göra åt situationen.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagens (SamboL) regler som gäller i ditt fall, därför att ni är samboende.

Utgör huset samboegendom?

Inledningsvis är samboegendom den egendom som ska delas när ett samboförhållande upphör (8 § SamboL). Det som därför inte är samboegendom har inga av samborna rätt till, om samborna skulle göra slut. Det som utgör samboegendom är endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om dessa egendomsslag har köpts för gemensam användning och om inget samboavtal finns eller om egendomsslagen inte har fåtts genom gåva, arv eller testamente med särskild föreskrift om att egendomsslagen ska vara enskild egendom (3 § SamboL). Med bohag menar man möbler (6 § SamboL).

Huset har din sambo köpt under tiden ni är tillsammans och jag tolkar din fråga som att ni båda bor där. Då ni inte heller har ett samboavtal, så bör huset vara samboegendom, eftersom din sambos avsikt måste ha varit att ni skulle bo där tillsammans. Det betyder att huset nog skulle delas mellan er om ni gjorde slut, därför att huset bör utgöra samboegendom. Trots att huset är samboegendom, så gäller att varje person ansvarar för egen egendom, och eftersom din sambo har köpt huset, så får han också bestämma över sin egen egendom. Emellertid finns det en regel som skulle ge dig en äganderätt till huset under vissa villkor.

Kan den sambo som inte har köpt egendom ändå bli ägare till den?

Regeln om dold samäganderätt betyder att även den som inte har köpt en egendom kan bli ägare till egendom. Villkoren är att en egendom ska ha köpts för bådas gemensamma bruk och att den som inte har köpt egendomen måste ekonomiskt ha bidragit till den, t.ex. genom månatliga avbetalningar, penninggåvor, penninglån och så vidare (NJA 1982 s. 589). Jag tolkar och antar att huset har köpts för gemensamt bruk då ni båda lever där. Frågan är dock om du har bidragit till huset på något sätt. Jag antar att du någon gång har överfört pengar till din sambo för att hjälpa till med boenderäkningarna. I så fall bör du också ha äganderätten till huset genom regeln om dold samäganderätt, även om du kanske inte äger hälften av huset.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis bör gälla att huset är samboegendom, vilket betyder att du har rätt till hälften av husets värde, om ert samboförhållande upphör. Vidare kan det vara så att du har blivit delägare till huset på grund av reglerna om dold samäganderätt. Detta ger dig en viss rätt till huset. Vad gäller frågan vad du kan göra åt situationen, så kan jag endast rekommendera att du försöker prata med din sambo och hans mamma och försöka lösa de utmaningar som finns.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare