Vad utgör straffbar sexuell kontakt med minderårig?

Hej jag blev utsatt för sexuell utnyttjning när jag var under 15 då gärningsmannen var över 15. Jag sa att jag ville detta då men att jag fortfarande kände press pga hens ålder.

Jag har på senare tid känt mig kränkt och inte mått bra allmänt pga att detta hände vid flera tillfällen. Det finns messenger konversationer mellan mig och hen då detta nämns och hen använder ett väldigt aggressivt språk och försöker påtvinga mig att skicka bilder på mig när jag har varit på toa.

Min fråga är om jag kan kräva skadestånd eller liknande eller om du anser att detta är straffbart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar:

om hens beteende var ett brott (om det är straffbart)om du kan få skadestånd på grund av personens beteende.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Sexuella handlingar med eller mot minderåriga är som huvudregel aldrig tillåtna enligt brottsbalken och är ett brott som polisen ska utreda. Det finns dock ett visst undantag till denna huvudregel om båda personerna är under 18 och deltar frivilligt - men även då kan det vara straffbart.

I brottmål, alltså när någon begått ett brott, kan man som målsägande också begära skadestånd för vad som hänt. Med andra ord tycker jag att du som utgångspunkt bör polisanmäla händelsen då det troligen utgör ett brott.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om sexualbrott i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i brottsbalken (BrB), detta är också den lag som huvudsakligen äger tillämpning i ditt ärende.

1. Om hens beteende var ett brott (om det är straffbart)

Enligt 6 kap. 4 § BrB framgår det i klartext att den som genomför en handling som:

utgör samlagär jämförbar med samlagär sexuell

mot någon som är under 15 kan dömas för våldtäkt mot barn. Är det så att det som personen gjort mot dig är jämförbart med samlag är detta alltså olagligt. Även om du vid tidpunkten för handlingen gav samtycke påverkar inte detta bedömningen utan det är olagligt oavsett.

Om det inte är så att personen genomfört en handling som räknas upp i listan ovan kan det ändå vara olagligt enligt 6 kap. 8 §, 9 § eller 10 § om handlingen inneburit:

att du poserat på ett sexuellt sättatt du fått ersättning för att göra något sexuellt, eller för att tillåta personen att göra det mot digatt personen berört dig på ett sexuellt sätt eller på annat sätt fått dig att medverka i sexuell handling.

Med andra ord är det väldigt troligt att det som personen gjort med eller mot dig är straffbart. Det är till och med så att det är straffbart enligt svensk lag för en person att föreslå för någon som är under 15 år att träffas för att göra något av det som nämnts ovan, oavsett om det sedan händer eller inte; detta står i 6 kap. 10 a § BrB.

Något som skulle kunna påverka ifall beteendet varit olagligt eller inte är ifall personen som gjort detta med eller mot dig också varit under 18 år gammal. Om det är så att ni båda varit frivilligt medverkande (att det uppenbarligen inte rört sig om ett övergrepp) och ni varit mycket nära varandra i ålder kan regeln i 6 kap. 14 § BrB kanske göra att detta inte är ett brott.

Dock är mitt råd att du definitivt anmäler detta till polisen ändå med tanke på att det i din fråga framgår att personen betett sig hotfullt mot dig och att du känt dig pressad i en sexuellt laddad situation.

För att summera är det antagligen så att detta varit ett brottsligt beteende som är straffbart.

2. Om du kan få skadestånd på grund av personens beteende

Om man har utsatts för ett brott kan man också begära skadestånd i samband med processen. Detta ska göras senast under rättegång men kan göras även innan.

Är det så att du anmäler detta så kommer polisen kunna hjälpa dig vidare med mer information om hur du ska göra för att kräva skadestånd och hur mycket du bör begära.

Einar DahlbergRådgivare