Var går gränsen för grovt narkotika brott?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Exakt var gränsen går för grovt narkotikabrott är svårt att svara på eftersom att det är en situationsbaserad bedömning som görs. Det jag däremot kan svara på är vad som tas i beaktning vid bedömning av om ett narkotikabrott är grovt eller inte. Utifrån dessa kriterier hoppas jag att du själv har en möjlighet att bilda dig en egen uppfattning om var gränsen kan gå i olika situationer.

Bedömning

Grovt narkotikabrott ska uppfylla kraven för narkotikabrott (1 § 1 stycket narkotikastrafflag), och därtill anses vara grovt (3 § narkotikastrafflagen). Grovt narkotikabrott är avsett för de allvarligaste gärningarna (NJA 2012 s 115).

Vid en bedömning om narkotikabrottet är grovt ska det särskilt beaktas om någon av följande punkter överensstämmer med brottet:

om brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt avsett en särskilt stor mängd narkotika varit av särskilt farlig eller hänsynslös art

(3 § narkotikastrafflagen).

Rättsfall

Ett exempel på en särskilt stor mängd narkotika är 100 ecstasytabletter, även om detta enbart användes för eget bruk (RH 2006:44).

Ett exempel på när brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning är när en person i överlåtelsesyfte har förvärvat 5 liter GHB (narkotika) och därefter sålt minst 3,35 liter GHB. Denna person bedömdes därtill ha en särskilt stor mängd narkotika då personen förutom 5 liter GHB även hade 450 ecstasytabletter (RH 2001:17).

Som tidigare nämnts är det dock viktigt att komma ihåg att bedömningen är situationsanpassad och att mängden av narkotika endast är en av flera omständigheter som ska beaktas. Faktorer såsom vilken roll som gärningsmannen har haft när det gäller narkotikahanteringen, graden av delaktighet, och ens ställning i en mer organiserad verksamhet påverkar ofta i större mån bedömningen än mängden narkotika (NJA 2012 s 115).

Svar

Som redan konstaterat är det svårt att ge en exakt gräns för var gränsen går för grovt narkotikabrott går. Det är en situationsanpassad bedömning som görs som tar hänsyn till sådant som huruvida det är en organiserad verksamhet, mängden narkotika och om det är ett särskilt farlig art. Jag hoppas att du utifrån mitt svar känner att du fått en större förståelse för vad som tas i beaktning vid en bedömning om huruvida ett narkotikabrott är grovt eller inte.

Jag hoppas även att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare