Var går gränsen för ofredande?

Hej Vi har polisanmält vår granne tre ggr på grund av trakasserier/ofredande. Denne har hällt tomatketchup på vår ytterdörr samt smetat in i klet på spröjs. En annan gång var det gegga i släpkärran vilket var havregryn samt vatten. Kletat ner bilrutor och nu sist öst grillkrydda på vindrutan med önskan att det skulle åka in i ventilationen??? Skriver vi är kriminella på FB. Dock inga namn. Polisen avskriver varje anmälan! Anser inte detta är något brott?! Vad är ofredande enligt brottsbalken?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta huruvida din grannes beteende, såsom du beskriver det, kan anses utgöra ofredande.

Den straffrättsliga regleringen – ofredande och olaga förföljelse

Av 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB) följer att den som utsätter annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende som är ägnat att kränka annans frid på ett kännbart sätt ska dömas för ofredande. För att det ska vara fråga om ofredande måste det alltså ha varit fråga om ett visst beteende, som ska innebära en kännbar fridskränkning för den utsatte. Enstaka ageranden av fridskränkande natur kan därför, normalt sett, inte anses brottsliga. Här kan hänvisas till rättsfallet NJA 2000 s. 661, där en hyresvärd hade stått utanför en hyresgästs dörr och skrikit nedlåtande kommentarer; beteendet ansågs inte utgöra ofredande, eftersom det inte ansågs vara tillräckligt fridskränkande för målsäganden. Detta kan dock jämföras med rättsfallet RH 1997:114, där en person dömdes för ofredande när denne skickat tio försändelser med nedsättande och kränkande innehåll till brottsoffret. Vad som exakt utgör ofredande går därför inte att säga, utan får avgöras med beaktande av omständigheterna i det enskilda fallet. Skulle en person upprepat utsätta någon annan för handlingar som är att anse som ofredande, kan även straffansvar för olaga förföljelse enligt 4 kap. 4 b § BrB aktualiseras (se p. 8) om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av den utsattes integritet.

Har er granne gjort sig skyldig till ofredande?

Beteendet som ni beskriver skulle mycket väl, enligt mig, kunna vara att anse som ofredande. Särskilt med beaktande av att det verkar vara ganska besvärande gärningar, som dessutom verkar pågått under en längre tid. Skulle handlingarna förvärras och pågå under en ännu längre tid, menar jag att även ansvar för olaga förföljelse kan aktualiseras för er granne. Utifrån det ni beskriver delar jag alltså inte polisens bedömning att det inte skulle kunna vara ett brottsligt beteende som er granne gör sig skyldig till.

Vad innebär det för er?

En anledning till att polisen inte tagit ärendet vidare skulle kunna vara att de anser att det saknas bevis. Jag rekommenderar er därför att dokumentera er grannes beteende, så att det blir lättare för polisen att utreda brottet; detta kan göra dem mer benägna att utreda frågan. I er framtida anmälan bör ni framhålla att er grannes beteende hållit på under en längre tid, och att det rör sig om flera olika gärningar som i sin helhet upplevts som särskilt kränkande och besvärliga. Om ni bor i en hyresrätt och har samma hyresvärd som er granne kan ni även vända er till er hyresvärd och beskriva situationen, som då har en skyldighet att agera.

Slutsats och rekommendation

Utifrån det ni beskriver menar jag att er granne eventuellt gör sig skyldig till brott. Jag rekommenderar därför att ni dokumenterar liknande händelser i framtiden, för att på så vis underlätta för polisen att utreda ärendet. Om ni bor i en hyresrätt och har samma hyresvärd som er granne, rekommenderar jag er att även vända er till hyresvärden och uppmärksamma denne på problemet.

Hoppas ni känner att ni fick svar på er fråga, annars är ni varmt välkomna att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare